קואליציית הארגונים 'האקדח על שולחן המטבח' דורשת מארדן לבטל הרחבת אישורי נשיאת נשק

קואליציית הארגונים "האקדח על שולחן המטבח" פנתה לפני החג לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בדרישה לבטל את הרחבת תבחיני כלי הירייה אותה אישר לפני כשבועיים, תוך איום לפנות לבג"ץ במידה ולא יעשה כך.

2018-09-10_183729

בהחלטה שקיבל לאחרונה הרחיב ארדן משמעותית את מדיניות נשיאת הנשק שיאפשרו להגדיל באופן משמעותי את מספר בעלי רישיון הנשק בישראל. במכתב, עליו חתומות רלה מזלי, מעמותת אשה לאשה – מרכז פמיניסטי חיפאי ומייסדת שותפה של הקואליציה, עו"ד סמדר בן נתן, ועו"ד מרים זלקינד, משדולת הנשים בישראל, הדגישו הארגונים כי ארדן נקט בשורה של פעולות שתוצאתן היא "הגדלת כמויות הנשק המצויות במרחב האזרחי בישראל, ברחובות ובמוסדות הציבור הפתוחים לכלל האזרחיות והאזרחים".

עוד הן הוסיפו "צעדים אלו מבטאים התנערות של הממשלה מאחריותה וחובתה להגן על האזרחים על ידי כוחות הביטחון […] – מדיניות שתוצאותיה במקומות אחרים, כמו ארצות הברית, היא קטלנית".

"ככל הידוע לנו, המשרד לביטחון פנים לא ביצע איסוף נתונים ובדיקת עובדתית מינימלית, שלא לומר סבירה, בטרם הרחבת התבחינים. כך למשל פורסם בימים האחרונים כי משרד הבריאות התנגד להרחבת התבחינים בשל הגברת הסיכון למעשי התאבדות". במכתב הדגישו את הטענה כי ההחלטה של ארדן לא התבססה על נתונים עובדתיים והערכות יסודיות, שיעידו כי הגדלת כמויות הנשק במרחב האזרחי אכן תורמת לביטחונם האישי של אזרחי ואזרחיות ישראל. "למרבה הצער, אלו צעדים פופוליסטים שנועדו להשביע את דעת הקהל, אך אינם תורמים לביטחון האזרחים, ולמעשה מגבירים סיכונים רבים, הנובעים מנוכחות מוגברת של כלי נשק, ובראשם רצח נשים וקרובי משפחה, התאבדויות, פשיעה ועוד", התריעו הארגונים.

15 הארגונים החברים בקואליציית "האקדח על שולחן המטבח": אשה לאשה – מרכז פמיניסטי, שדולת הנשים בישראל, איתךמעכי – משפטניות למען צדק חברתי, האגודה לזכויות האזרח, הכצעקתה, ל.א. לאלימות נגד נשים, מרכז תמורה, נגההמרכז לזכויות נפגעי עבירה, נשים לגופן, פסיכואקטיב – אנשי ונשות בריאות הנפש למען זכויות אדם, פרופיל חדש, קואליציית נשים לשלום, רופאים לזכויות אדם, פוליטיקלי קוראת ועמותת "כולן". הקואליציה פועלת לצמצום תפוצת הנשק הקל והאלימות הנובעת ממנה, בפרט נגד נשים, ולהגברת הפיקוח על נשק בישראל.

על פי ידיעה שפורסמה ב"דה מרקר" (6.9), שוק פוטנציאלי של 1.5 מיליארד שקל שנפתח בפני יבואני הנשק הישראלים, ועלייה מיידית בביקוש בהיקף של כ–75 מיליון שקל — זו המשמעות הכלכלית המוערכת של הרפורמה שעליה הכריז ארדן, שנועדה להגדיל את מספר רישיונות הנשק שמחזיקים אזרחים.

השדולה לעיצוב מדיניות נשיאת כלי ירייה בישראל, דחפה את הרפורמה. בכנסי השדולה ניתן למצוא נציגים של איגוד לשכות המסחר, שתומך במהלכי הרפורמה האחרונים. אחת מחטיבות האיגוד היא חטיבת כלי ירייה ומטווחים, המייצגת את יבואני הנשק הישראליים. תומכים נוספים ברפורמה הם העמותה לקידום תרבות הנשק בישראל והתנועה הליברלית החדשה. בראש השדולה עומד ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד. לצד אוחנה הביעו תמיכה בשדולה גם חברי הכנסת נאוה בוקר, יואב קיש, אורן חזן, נורית קורן ודוד ביטן, וגם חברת הכנסת שרן השכל הביעה תמיכה ברפורמה.