צרפת: 1.3 מיליון עובדים הפגינו ברחובות הערים נגד המדיניות הניאו-ליברלית

    1.3 מיליון עובדים הפגינו אתמול (רביעי) ברחובות עריה הגדולות של צרפת נגד המדיניות הניאו-ליברלית. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "הומניטה" היוצא לאור בפאריס. יצוין שגלל שביתה של מחלקי העיתונים ועובדי הדפוס, לא פורסמו עיתונים וניתן היה לעיין רק במהדורות המקוונות. כמו כן, נרשמו שביתות ושביתות חלקיות במאות מקומות עבודה, מהתעשייה הפטרוכימית, דרך תחנות כוח גרעיניות ועד מגדל אייפל – בגלל החלטת העובדים באסיפות כלליות להצטרף להפגנות.

בפאריס, אבנים ובקבוקי תבערה הושלכו לעבר המשטרה במהלך הפגנה של כמיליון אנשים בפריז נגד הרפורמה המתוכננת בשוק העבודה, שתאפשר למעסיקים לפטר עובדים ולקיים רק מו"מ מפעלי. המשטרה פיזרה גז מדמיע והשתמשה בתותח מים כדי לדכא את המחאה של קבוצת הצעירים לבושי השחורים. מחלקת המשטרה של בירת צרפת דיווחה על 58 מעצרים. 24 שוטרים ו-17 מפגינים נפצעו.

איגודי העובדים, ובראשם הקונפדרציה הכללית של העובדים(CGT)  קראו אתמול להמונים לצאת לרחובות כדי להפגין את התנגדותם לרפורמה בחוקי העבודה.

2016-06-15_192753

עובדי המפעלים הפטרוכימיים בדרום צרפת מתאספים כדי להצטרף להפגנה במרסיי, אתמול בבוקר (צילום: הומניטה)

 

"  זה לא הסוף", אמר מנהיג ה-CGT פיליפ מרטינס. "המאבק רחוק מלהסתיים". המשטרה גינתה את חידוש האלימות ושר הפנים ברנארד קזנוב תקף את המתפרעים. ראש הממשלה מנואל ואלס דרש מהעובדים והסטודנטים להפסיק להפגין בערים הגדולות. "אמנם אני כבוד בידי החוקה ולא יכול לשלול כלל את זכות ההפגנה, אבל לא נאשר עוד הפגנות גדולות במרכזי הערים", הודיע ואלס בריאיון. על כך הגיב מרטינס "השלטון לא מצליח להתמודד עם המחאה ההמונית ובקשתו-דרישתו של ואלס היא עדות של ממשלה גוססת".

במקביל להפגנה אתמול, עובדים בחברת הרכבות הממשלתית (SNCF) פתחו בשביתה. לפי החברה, ההפרעה לעבודה הסדירה הייתה קשה הרבה פחות מאשר זאת שנגמרה בשביתה שאירעה לפני שבועיים או במקרים אחרים במהלך השנה האחרונה. לטענתה, 90% מהקווים המהירים פעלו כשורה ושירותים אחרים פעלו ב-70%. לדברי איגוד עובדי הרכבות, רק כמחצית הרכבות יצאו אתמול ליעדן.