צ'ילה: מאות אלפים הפגינו בוולפראיסו; חיילים מסרבים להשתתף בדיכוי המחאות

נשיא צ'ילה בימני סבסטיאן פיניירה ביטל את מצב החירום בכמה מחוזות והורה לכל שרי הקבינט להתפטר, על רקע המחאה החברתית ההמונית המתמשכת הגד מדיניותו הניאוליברלית ומסר שבכוונתו "לגבש שורת הטבות סוציאליות" כמענה למפגינים. הוא גם הודיע על הסרת העוצר שהוטל בסנטיאגו הבירה ובכמה ערים נוספות. אתמול (ראשון) מאות אלפים שבו להפגין ודרשו את התפטרותו של פיניירה בעיר ולפראיסו, בה שוכן הפרלמנט. אלפי חיילים עמדו מול המפגינים, וכמקובל בצ'ילה ההפגנה הסתיימה כאשר יחידות מיוחדות של המשטרה הסתערו על המפגינים. יצוין שזהו השבוע השני בו חיילים מסרבים לקחת חלק בדיכוי ונעצרים על ידי מפקדיהם.

חיילים נגד מפגינים, אתמול, בוולפראיסו (צילום: אל סיגלו)

ביום שישי השתתפו 1.2 מיליון מפגינים בצעדת מחאה שקטה בסנטיאגו, אליה התייחס הנשיא בנאום שנשא אתמול. "הצעדה שראינו אתמול היתה גדולה ומכובדת", אמר. "שמענו את המסר ובכוונתנו להשתנות. צ'ילה שונה מאוד מכפי שהיתה בשבוע שעבר". הנשיא הבטיח לגבש קבינט חדש "שיתאים לזמנים שהשתנו, ויוכל להגיב במהירות לדרישות החדשות". למרות דבריו של פיניירה, רבבות התכנסו גם אתמול בבירה ושוטרים השתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את המחאה במרכז סנטיאגו. בוולפראיסו ובערים אחרות נמשכה המחאה עד לשעות הלילה.

לפחות 20 בני אדם נהרגו עד כה במחאה, שהחלה לפני כשבועיים לאחר הודעת הממשלה על ייקור תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בארבעה סנט לכרטיס. המרכז הצ'יליאני לזכויות אדם דיווח שמאז שהוכרז מצב החירום במדינה, 3,162 מפגינים נעצרו ו-997 מהם נפצעו. פיניירה הודיע על הקפאת העלאת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, אך לא הצליח לרסן את המפגינים, המתוסכלים משחיקת זכויותיהם החברתיות.