צוק הגזענות האיתן: חכ"ים מהימין מציעים לבטל את מעמד הערבית כשפה רשמית

קבוצת חברי כנסת מהימין (הליכוד, ישראל ביתנו והבית היהודי) הניחו השבוע הצעת חוק חדשה, הקוראת להפוך את העברית לשפה הרשמית היחידה במדינת ישראל. על פי נוסח החוק, יבוטל סעיף בדבר המלך במועצה (חקיקה מימי המנדט הבריטי שאומצה על ידי מדינת ישראל), המגדיר את חובת המדינה לפרסם את כל הפקודות, המודעות והטפסים הרשמיים של הממשלה והרשויות המקומיות גם בשפה הערבית. בנוסף, יבוטל השימוש בשפה הערבית במשרדי הממשלה ובבתי המשפט.

2014-08-26_192339

יש מתנחלים בירושלים המזרחית שהחלו לאכוף את החוק – בטרם חוקק (צילום: ג'ירי קאלאט)

את הצעת החוק יזם ח"כ שמעון אוחיון (ישראל ביתנו) וחתומים עליה בין היתר גם חברי מפלגתו דוד רותם וחמד עמאר, וחברי הכנסת משה פייגלין (ליכוד) ואורית סטרוק (הבית היהודי). "ברוב המדינות בעולם שפת המדינה היא השפה המדוברת בפי רוב האוכלוסייה", נימקו חברי הכנסת את ההצעה. "אי לכך, במדינת ישראל יש לשפה העברית מעמד של שפת מדינה שראוי לעגן בחקיקה. קבלת הצעת חוק זו תתרום ללכידות החברתית במדינת ישראל ולבניית הזהות הקולקטיבית הנחוצה לגיבוש אמון הדדי בחברה ולשימור ערכי הדמוקרטיה". במילים אחרות: גזענות בשם הדמוקרטיה.

יצוין שבמאי 2008 הניחה שרת התרבות דהיום, ח"כ לימור לבנת (ליכוד) הצעה דומה במטרה לשלול את מעמדה של השפה הערבית כשפה רשמית עיקרית. על פי הצעת החוק של לבנת, תוגדר העברית כשפה הרשמית הראשית היחידה בישראל. את הצעת החוק הגישו עם לבנת יו"ר סיעת ש"ס יעקב מרגי, וסגני יו"ר הכנסת עתניאל שנלר (קדימה) ויולי אדלשטיין (הליכוד), המכהן כעת כיו"ר הכנסת. בעקבות הנחת הצעת החוק אמרה אז לימור לבנת כי "לא ייתכן, לא ראוי ולא הגיוני שמעמדה של שפה כזו או אחרת בארץ ישראל יהיה זהה למעמדה של השפה העברית. דווקא בימים אלו שבהם ארגונים של ערביי ישראל מנסים להפוך את ישראל לדו לאומית, דחוף להסדיר בחוק את מעמדה הייחודי של שפת התנ"ך השפה העברית".