צווי פינוי הופצו באום אל-חיראן: ממשלת הימין רוצה לגרש את התושבים מאדמותיהם עד סוף אפריל

צווי פינוי הופצו הבוקר (רביעי) בכפר אום אלחיראן שבגנב. התושבים מסרו כי כוחות גדולים של משטרה נכנסו לכפר במטרה לחלק צווי הריסה ופינוי של הבתים והמשפחות". יצוין רשות מקרקעי ישראל והרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב מסרו אתמול (שלישי) ל"הארץ" כי הכפר הלאמוכר יפונה מתושביו בסוף חודש אפריל. בשבוע שעבר סיירו כוחות משטרה רבים בכפר. על חורבותיו של הכפר יוקם יישוב יהודי חדש בשם "חירן".

2018-03-21_211321

בכפר ישנם עשרות מבנים, בהם בית תפילה, אשר חלקם עשויים מלבנים וחלקם מפח. מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים, יאיר מעיין, אמר כי כל המבנים בכפר ייהרסו וכל התושבים יפונו. לפי נתוני הרשותבכפר מתגוררים בין כ-300 תושבים.

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) מסר שהוא "מודאג ממסירת צווי ההריסה לבתי אום אלחיראן. הריסת הכפר הערבי כדי לבנות על חובותיו ישוב יהודידתי היא חרפה המעידה על ממשלה שרואה באזרחיה הערבים אויב. הסבב הקודם עלה בחייהם של שני בני אדם, שתי משפחות הרוסות. אסור לאפשר סיבוב נוסף. על הממשלה להכיר בכפר ולהפסיק למרר את חיי תושביו".

בשנים האחרונות מנסות הרשויות לגרש את תושבי הכפר מאדמותיהם, שייאלצו לעבור ליישוב הסמוך חורה. במסגרת הניסיונות הוצעו כמה פתרונות, בהן מעבר לאתר ארעי לכמה שנים עד שתיבנה עבורם שכונה חדשה בחורה, אולם עד כה הצדדים לא הגיעו להסדר.

לפני כשנה, בינואר 2017, פשטו מאות שוטרים על הכפר לאחר שנכשל משא ומתן לילי עם התושבים. עוד בטרם החל הליך הפינוי, נורה על ידי המשטרה תושב הכפר, יעקוב אבו אלקיעאן, בזמן שנהג ברכבו. לאחר הירי האיץ רכבו של אבו אלקיעאן ודרס למוות את אחד השוטרים, רס"מ ארז עמדי לוי. נסיבות התקרית עדיין בחקירה כאשר המשטרה עומדת על דעתה כי מדובר "בפיגוע מתוכנן", אבל במח"ש סבורים שכלל לא מדובר בפיגוע. התיק הועבר בחודשים האחרונים לפתחו של פרקליט המדינה, שי ניצן, שאמור להכריע אם לזמן את השוטרים המעורבים בירי לחקירה באזהרה.

חרף העובדה שזמן רב חלף מאז תקרית אום אלחיראן, בה נפגע מהשוטרים גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) טרם הועמדו לדין האחראים. חקירת האירוע וההשלמות שנעשו לאחריה תמו מזמן, אך פרקליט המדינה שי ניצן עדיין לא פרסם את המלצותיו בנוגע לאירוע החמור שהסתיים במותם של אזרח ושוטר.

עו"ד נועה לוי מהוועד למניעת עינויים בישראל אמרה כי "אירועי אום אלחיראן היו אירועים טראומטיים בהיסטוריה של יחסי משטרת ישראל עם אזרחי המדינה. ישנם לפחות ארבעה מקרים באותו אירוע, בהם שוטרים תקפו בחריפות ובאלימות קשה את מי שהתקרבו לרכביהם".