צה"ל ממשיך להשתמש בתחמושת חיה לדיכוי הפגנות הפלסטינים נגד הכיבוש

בחודשים האחרונים תיעד בצלם באזור רמאללה עשרות מקרים שבהם נפצעו פלסטינים, חלקם באופן חמור, מירי חי של כוחות הכיבוש הישראליים, רובו ככל הנראה בתחמושת מסוג "טוטו". כדורי "טוטו" הם כדורים חיים בקוטר 0.22 אינץ', שעוצמת פגיעתם נמוכה מזו של כדורים חיים "רגילים", אך הם עלולים להיות קטלניים או להסב פגיעות קשות. קשה לקבוע אם פציעה מסוימת מירי חי נגרמה מכדור "טוטו" או מכדור "רגיל", משום שקוטר הקליעים זהה כמעט. אולם, פעילים רבים יודעים לזהות את רובי הרוגר המשמשים לירי כדורי "טוטו" וכן את צליל הירי השונה. בנוסף לכך, חלק מרובי הרוגר כוללים גם משתיק קול הבנוי סביב הקנה, ולכן כאשר צלף מכוון נשק כזה לעבר מפגינים ואדם נפגע מירי אש חיה מבלי שנשמע קול ירייה, המסקנה היא שמדובר בכדורי "טוטו".

רוב הנפגעים במקרים שתיעד בצלם נורו במהלך הפגנות שבועיות קבועות, שבהן יידו צעירים אבנים על אנשי כוחות הביטחון, בין היתר במחנה הפליטים ג'לזון, בכפרים סילוואד, א-נבי סאלח, בלעין ונעלין ובעיירה ביתוניא, בסמוך לכלא עופר. מדיווחים של בתי חולים פלסטיניים שנאספו בידי תחקירן בצלם איאד חדאד עולה כי מאז תחילת חודש פברואר 2015 נפצעו לפחות 47 פלסטינים בהם אישה אחת ו-24 קטינים, מירי חי במהלך הפגנות ועימותים. ארבעה מ-47 הפצועים – שלושה מהם קטינים בגילאים 12, 14 ו-17 – נפצעו בפלג גופם העליון, ו-23 – בהם 14 קטינים – נורו ברגליהם, מעל לברך.

ביולי 2009, בעקבות התראות חוזרות ונשנות של בצלם על שימוש לא חוקי בירי כדורי "טוטו" לפיזור הפגנות, כתב הפצ"ר דאז, אביחי מנדלבליט, לבצלם כי "הרוגר ואמצעים דומים אינם מוגדרים כאמצעים לפיזור הפגנות או הפרות סדר. הכללים לשימוש באמצעים אלה באזור יהודה והשומרון הנם מחמירים והם מקבילים לכללי הפתיחה באש בתחמושת 'חיה'".

2015-06-29_201144
מוחמד חמאד בן ה-11 שנפצע מכדור "טוטו" בבית החולים ברמאללה, מארס 2015 (צילום: בצלם)

בצלם התריע שוב ושוב, ולאחרונה לפני כחמישה חודשים, כי בפועל, כוחות הביטחון משתמשים בתחמושת "טוטו" כאמצעי לפיזור הפגנות. מאז, נהרגו לפחות שני פלסטינים מפגיעת ירי "טוטו" במהלך עימותים, אחד במחנה הפליטים ג'לזון והשני בעיירה בית אומר שבדרום הגדה. מתחקירים שערך בצלם בנוגע לנסיבות פציעתם של חלק מהנפגעים, וכן ממספרם הרב של הפצועים ומאופי הפגיעות, עולה כי השימוש בירי חי במהלך ההפגנות לא נעשה בנסיבות של סכנת חיים אלא באירועים שגרתיים של יידוי אבנים שבהם כוחות הביטחון היו ערוכים מראש וממוגנים.

מבצלם נמסר כי "השימוש התכוף והמנוגד להוראות בירי חי במהלך הפגנות מעיד על כך שאין מדובר במקרים חריגים אלא ביישום של מדיניות, שהיא בלתי חוקית. בצלם קורא לכוחות הביטחון להפסיק לחלוטין את ירי התחמושת החיה, על כל סוגיה, על אזרחים לא חמושים, למעט במקרים קיצוניים שבהם נשקפת סכנת חיים ממשית ומידית".

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/firearms/20150628_firing_live_ammunition_at_demonstrators