צה"ל התאמן בהפגזות סמוך לאוהלי מגורים של פלסטינים בצפון בקעת הירדן

באמצע חודש ינואר הודיעו נציגי המנהל האזרחי ל-24 משפחות פלסטיניות משתי קהילות בצפון בקעת הירדן כי עליהן להתפנות מבתיהן בסוף אותו חודש למשך שעות ארוכות בתואנה שהצבא צריך לקיים אימונים באזור. בסופו של דבר, בשל תנאי מזג אוויר קשים, הודיע הצבא למשפחות כי אינן נדרשות להתפנות. עם זאת, כוחות צה"ל הגיעו לבקעת הירדן וקיימו אימונים, בין היתר בצמוד לאחת הקהילות, כשהם מטילים אימה על התושבים ובפרט על הילדים ורומסים שדות מעובדים. לדברי בצלם "אימוני הצבא בבקעת הירדן אינם חוקיים, ועל ישראל להפסיקם לאלתר כמו-גם אל כל הצעדים האחרים שהיא נוקטת בניסיון לכפות על התושבים הפלסטינים בבקעת הירדן להתפנות מהאזור".

2016-02-11_184456

טנקים של הצבא בשדות הקהילה, שחלק מאוהליה נראים בפינה השמאלית למעלה (צילום: בצלם)

מבצלם נמסר כי מדיניותה של ישראל בבקעת הירדן הופכת חלקים נרחבים ממנה למגרשי אימונים של הצבא, ואת הפלסטינים החיים בה ואת בתיהם לניצבים ולתפאורה בעל כורחם. "ישראל ככוח כובש אינה רשאית כלל להשתמש באדמות השטח הכבוש לצרכים צבאיים כלליים, כמו אימונים למלחמה ואימונים כלליים של הצבא. גם פינוי התושבים לצורך אימונים מנוגד לכללי המשפט ההומניטארי הבינלאומי, המתיר למדינה כובשת לפעול בתוך השטח הכבוש משני שיקולים בלבד: טובת האוכלוסייה המקומית וצרכים צבאיים מידיים הקשורים לפעולת הצבא בשטח הכבוש".

בנוסף, הבחירה בשטחי האימונים היא סלקטיבית. הם אינם מתקיימים לעולם בסמוך להתנחלויות בבקעה או לאדמות שהועברו לשליטתן, או באופן העלול לסכן את המתנחלים או לשבת את שגרת חייהם. המתנחלים אף מעולם לא נדרשו להתפנות, באופן זמני, מבתיהם כדי לאפשר לצבא להתאמן. אף גורם רשמי לא טרח מעולם להסביר כיצד נבחרים השטחים שבהם מתאמן הצבא, אולם בחירה סלקטיבית זו של שטחים חושפת מאליה את מטרות הנישול שבבסיס התנהלות זו.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/jordan_valley/20160127_army_training_in_khirbet_a_ras_al_ahmar