צה"ל החמיר תנאי כליאתו של סרבן כיבוש בעקבות הפגנה מול כלא 6

צה"ל החמיר את תנאי המעצר של סרבן כיבוש בגלל הפגנה שנערכה מול כלא 6 הצבאי. כך מסר אמש אתר העיתון "הארץ". המקרה שהתרחש לפני כשבועיים המתקן הכליאה הצבאי מעלה את האפשרות כי בצה"ל נוהגים לאיים ולהעניש סרבני מצפון, על לא עוול בכפם, בניסיון למנוע הפגנות והתגודדויות למענם מחוץ למתקני הכליאה.

2018-11-09_172531

ב-27 באוקטובר התקיימה הפגנה מחוץ לכלא 6 בדרישה לשחרור סרבני מצפון הכלואים בו. כבר בתחילת ההפגנה, שלא חרגה באופייה ממאות הפגנות דומות הנערכות במקום מאז מלחמת לבנון השנייה ב-1982, נקרא הסרבן הלל גרמי הפעיל ברשת "מסרבות" למשרדו של רכז המודיעין המתקן וספג איום: פעל להפסקת ההפגנה או שתועבר לפלוגה אחרת בה תנאי המאסר קשים יותר.

בשיחה הבהיר רכז המודיעין לגרמי שהוא איש ימין ש"אוהב את המדינה" ואז דרש ממנו להתקשר למארגני ההפגנה ולדרוש מהם להפסיקה. הוא הוסיף כי אם גרמי לא יעשה זאת הוא יועבר לפלוגה ג', שם מרצים את עונשם חיילים שביצעו עבירות חמורות (אונס, הריגה, סמים) ושפוטים לתקופות מאסר ארוכות יחסית. תנאי הכליאה בפלוגה ג' קשים יותר וזכויות האסירים בה מועטות יותר.

גרמי, אשר נשפט על סירובו להתחייל בשל התנגדותו להיות חלק מהדיכוי המתמשך של העם הפלסטיני, הבין היטב את מהות האיום. הוא חשש מהאפשרות לעבור לפלוגה ג' אך סירב בתוקף להתקשר למפגינים. לאור הבנתו של כי הבקשה איננה סבירה, לא כל שכן האיום הגלום בה, הוא ביקש להתייעץ עם עורך דינו. רכז המודיעין סירב והשיב כי זה יקרה כבר בפלוגה ג'. גרמי הוצא מהמשרד והועבר בהליך מזורז ללא חפציו לפלוגה המדוברת.

עו"ד נועה לוי, המלווה את גרמי מטעם רשת "מסרבות" מסרה: "התקרית בכלא 6 הראתה כיצד צה״ל משתמש בסרבנים כלואים ככלי להפעלת לחץ פוליטי לביטול הפגנה חוקית. הפגיעה בזכויותיו של גרמי לא תעבור בשתיקה, ועורכי דינו ינקטו בכל ההליכים הדרושים על מנת להגן עליו, על חופש הביטוי ועל שלטון החוק. כפי שגרמי משלם מחיר על בחירתו לסרב להתגייס, כך ישלמו מפקדיו מחיר על הפרת החוק מצדם, ועל הניסיון להשתיק מחאה לגיטימית".