צבא לבנון מוכן לדכא בכוח הפגנות מחאה נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

צבא לבנון מוכן לדכא בכוח הפגנות במחאה נגד המדיניות הכלכלית שפרצו בימים האחרונים בבירה ביירות, ושהתפשטו לערים נוספות – בייחוד לעיר טריפולי שבצפון. כך מסרה אמש (שני) סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". כתב "פרנסה לטינה" שוחח עם קצינים בכוחות הצבא שתפסו עמדות ברחבי הבירה והם ציינו שהפקודות הן לדכא בכוח הפגנות מחאה המוניות. כל הכוחות מצוידים בנשק חם, מקלעים ואף נשק נ"ט ונ"מ, מסר הכתב.

2017-03-21_204704

פעילי המפלגה הקומוניסטית קוראים סיסמאות בהפגנה שנערכה מול הבנק המרכזי של בלבנון, במרכז ביירות, ביום ראשון האחרון (צילום: אחמד אזאקיר)

     בשבוע שעבר הפרלמנט הלבנוני דן בהצעת חוק ממשלתית בדבר העלאת מס ערך המוסף מ-10% ל-11%, ועל העלאת המיסים המוטלים על המלט, הבולים, הדלק, האגרות הממשלתיות, הסיגריות, המשקאות ומוצרים נוספים. ההחלטה עוררה תגובות קשות באוכלוסייה – בעקבות המצב הכלכלי החמור של המדינה. המפלגה הקומוניסטית הלבנונית, יחד עם קבוצות מחאה שהוקמו מאז האביב הערבי ב-2011, קראו לצאת לרחובות ולדרוש את ביטול העלאות המיסים.

הקומוניסטים קיימו בשבת וביום ראשון הפגנות במרכז הבירה, מול הבנק המרכזי וברחוב חמרה. מנהיג המפלגה הקומוניסטית, חנא גאריב, מסר לעיתונות המקומית "המפלגות המיוצגות בפרלמנט מטילים מיסים וגזרות חדשים אל העם, אבל לא דואגות להעניק לאזרחים זכויות דמוקרטיות בסיסיות". לדבריו "העובדים והעם לא חייבים לשלם את המחיר של המדיניות הכלכלית והחברתית הניאו-ליברלית של הממשלה. ברור לכל שמדיניות הממשלה גורמת להעמקת העוני".

עוד הוא הוסיף "אנו רוצים לבנות מדינה שונה: צודקת ודמוקרטית". גאריב דרש שהבנקים והתאגידים הגדולים ישלמו מס אמת – במקום להטיל מיסים חדשים על האזרחים. בין הכרזות שהונפו בהפגנות בסוף השבוע נכתב "חייבים שינוי: יש לחייב את בעלי ההון לשלם מס אמת כדי לממן את השירות הציבורי". גאריב קרא "לכל הלבנונים לצאת לרחובות ולדרוש את זכויותיהם". יצוין שהמחאות נמשכו גם בשני. הקומוניסטים קוראים לקיים הפגנות נוספות בסוף השבוע הקרוב עד לביטול הצעת החוק.