פתחו בשביתה: ח"כ כסיף קורא להפסיק את הפרטת המעבדות ולשפר את שכר עובדיהן

הסתדרות עובדי המעבדות מסרה היום (ראשון) ש"במידה ולא תהיה התקדמות במשא ומתן עם האוצר, נפסיק מתן תוצאות חיוביות לקורונה". זאת, לאחר שהבוקר פתחו העובדים בשביתה, במסגרתה ניתנות תוצאות לבדיקות קורונה רק במידה ונתקבלה תוצאה חיובית. עם פתיחת השביתה פרסם ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הודעת תמיכה בעובדים. לדבריו "בשעה שמערך המעבדות הציבורי מוזנח ועובדיו מקבלים שכר נמוך, מוצאת הממשלה המושחתת כסף פנוי למערך פרטי בלתי אמין שמפרנס את בעלי ההון ומסכן את הבריאות של כולנו. הפתרון היחיד הוא הפניית כל תקציב הבדיקות למעבדות הציבורית ושיפור דרסטי של תנאי העובדים".

2000 עובדים בכ-400 מעבדות ציבוריות משתתפים בשביתה. אמש הודיעה הסתדרות עובדי המעבדות כי בימי השביתה יינתנו שירותי חירום במעבדות המשרתות את בתי החולים במערך הבריאות הציבורי בלבד, ולא יינתנו שירותי מעבדה במרפאות הקהילה. הבדיקות שימשיכו לפעול כרגיל הן בדיקות מחדרי מיון וטראומה, טיפול נמרץ, חדרי לידה, ניתוחי חירום, וכמו כן יינתן שירות מלא לחולים אונקולוגים והמטואונקולוגים. בנוסף, בדיקות קורונה יבוצעו, אך יישלחו עדכונים רק על תשובות חיוביות.

על שביתה ללא הגבת זמן הוחלט לאחר פיצוץ המו"מ עם משרד האוצר ביום שישי האחרון. לאחר הכרזת סכסוך העבודה ובמהלך החודש האחרון, העובדים הפגינו מדי יום מול בתי החולים ברחבי הארץ ואף חסמו כבישים הסמוכים להם.

הפגנת עובדי מעבדה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, 11 באוגוסט 2020 (צילום: הסתדרות עובדי המעבדות)

"אחרי שנים של דיונים, ובטח בתקופה הנוכחית של מגפת הקורונה, מן הראוי שמשרד האוצר יתחייב לשינוי אמיתי ביחס לעובדי המעבדות הציבוריות", אמרה אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות. "לא די בהצהרות בלתי מחייבות מצד אחד, ובחוסר אחריות, חוסר מחשבה, בזבזנות ותקיעת סכין בגב מצד שני, בהפרטה בפועל של המעבדות בימים אלו באמצעות חתימת הסכמים אפלים, המוסתרים מעיני הציבור".

במשא ומתן עם האוצר דרשו העובדים בין היתר הסכם קיבוצי חדש; בניית תוכנית לתיקון ליקויים שהוצגו בדו"חות מבקר המדינה ומשרד הבריאות; הפסקת העסקה של עובדים בחוזים אישיים; חשיפת ההסכמים שנחתמו עם מעבדות פרטיות, שבהם לפי העובדים הובטחו תנאים משופרים לעובדים; וביטול הזרמת מיליארדים למעבדות הפרטיות לצד ייבוש המעבדות הציבוריות.