פרידה מפאטמה אחמד אבראהים: מחלוצות המאבק הנשי בעולם הערבי

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) שיגרה בשבוע שעבר (15.8) הודעת תנחומים למפלגה הקומוניסטית הסודאנית, בעקבות מותה של פאטמה אחמד אבראהים, ממנהיגות המפלגה וחלוצת המאבק הפמיניסטי בארצה, ביבשת אפריקה ובעולם הערבי כולו. תנועת נשים דמוקרטיות בישראל (תנד"י) שלחה הודעת השתתפות בצערן של הנשים הסודניות. אבראהים כיהנה משנת 1991 כנשיאת הפדרציה העולמית של הנשים הדמוקרטיות, שתנד"י נמנית עם מייסדיה.

2017-08-19_172442

מסע הלוויה של פאטמה אחמד אבראהים, בשבוע שעבר, בחרטום (צילום: המפלגה הקומוניסטית של סודאן)

פאטמה אחמד אבראהים נולדה בשנת 1933 בחרטום, בירת סודאן, למשפחה משכילה ושמרנית. סבה היה מנהל בית הספר לבנים, וכיהן גם כאִימאם במסגד; אביה היה בוגר מכללה להוראה, ואמה הייתה מהנשים הראשונות במדינה שזכו ללמוד בבית ספר.

להבטחת מעמד האישה

אבראהים החלה את מסלול הפעילות הפמיניסטית כבר בתיכון, כאשר ייסדה את העיתון "החלוצה", שעסק בנושאי זכויות נשים וחופש הכתיבה בעיתונות הסודנית, ונהגה לפרסם בו רשימות תחת שם בדוי. לימים, הובילה גם את השביתה הנשית הראשונה בבתי הספר התיכוניים לבנות, במחאה על הצנזורה של תכנים העוסקים במדעים בספרי הלימוד לבנות, והחלפתם בחומרים העוסקים בניהול משק הבית.

את המאבק הפוליטי שלה החלה בשנת 1947 כשותפה בהקמת פורום הנשים המשכילות שפעל במסגרת המפלגה הקומוניסטית. בשנת 1952 ייסדה את איחוד נשות סודאן יחד עם פעילות קומוניסטיות נוספות. בהמשך נבחרה לחברת הוועד המנהל של האיחוד ופעלה למען פתיחת הרישום לפורום עבור כל הנשים מכלל המחוזות, ולא רק עבור המשכילות שבהן. כמו כן, עמלה לפתיחת סניפים של ארגון הנשים ברחבי סודאן, מהלך שהפך את התנועה לבעלת בסיס המוני.

כבר בשנת 1954 דרש איחוד הנשים בסודאן לעגן בחוקה את זכות הנשים לבחור ולהיבחר לפרלמנט ולייצוג בכל מוסדות המדינה והממשל ובמפלגות השונות. אבראהים פעלה למען שוויון מלא בשוק העבודה, לביעור הבערות ולחינוך ממלכתי חינם. בהמשך, פעלה למען העלאת גיל הנישואים ולביטול "חוק הציות", אשר העניק לגברים אפוטרופסות מלאה על בנותיהם ובנות זוגם. איחוד הנשים של סודאן היה יעד להתקפות מצד המפלגות האסלאמיות והשמרניות במדינה.

נגד השוביניזם, נגד הקולוניאליזם

אחרי ששערי העיתונות הממסדית נסגרו בפני מאמריה, ערכה אבראהים את המגזין  ״קול האישה״ בהוצאת איחוד הנשים שמילא תפקיד משמעותי במאבק בשלטון הבריטי בסודאן. ב-1954 הצטרפה למפלגה הקומוניסטית הסודנית ונבחרה לוועד המרכזי. המפלגה הקומוניסטית הסודנית, הייתה הראשונה בסודאן שאפשרה חברות מלאה של נשים בשורותיה.

הנשים הסודאניות בהנהגת פאטמה אבראהים השתתפו במהפכה המוצלחת באוקטובר 1964 נגד המשטר דיקטטורי של הגנרל אבראהים עבוד, שעלה לשלטון באמצעות הפיכה צבאית ב-1958. בשנת 1965 נבחרה לפרלמנט, הייתה חברת הפרלמנט הראשונה בתולדות המדינה והובילה את השמאל הסודני כולו. כחברת פרלמנט, במהלך ארבע שנים בלבד הצליחה לשנות את מעמד הנשים בארצה, והנשים קיבלו זכויות מלאות בכל תחומי התעסוקה, כולל הצבא, המשטרה ומערכת המשפט. עוד בין הישגיה: חוק חופשת לידה בתשלום וביטול חוקי העבודה הזמניים.

גלות והמשך המאבק

בןזוגה, מנהיג איגודי העובדים שפיע אחמד אל שיח', הוצא להורג בשנת 1971 בידי הרודן ג'עפר נומיירי (שליט סודאן בין 1969 ל-1985), עמו ניהלה ישראל יחסים חשאיים במשך שנים רבות. המשטר הצבאי כפה על אבראהים מעצר בית במשך שנתיים וחצי, ומנגנוני הביטחון אסרו ועינו אותה פעמים רבות.

אבראהים נאלצה לברוח מסודאן ב-1990 והמשיכה את המאבק הפמיניסטי והמאבק למען השלום בדרום סודאן ממושב גלותה, לונדון. בשנת 1993 הוענק לה פרס מטעם האו״ם לזכויות אדם. היא כתבה ספרים רבים, וביניהם: "ילדינו ושירותי הבריאות", "הישגינו בעשרים שנה", "דיון בדיני אישות", "האישה הערבייה והשינוי החברתי", "סוגיות בתולדות האישה העובדת בסודאן", "הגיע זמן לשנותאבל".

המשיכה לכהן בהנהגת המפלגה הקומוניסטית עד מרס 2007, כאשר במהלך כינוס ביקשה לפרוש מכל תפקידיה במפלגה, בתנועת הנשים ובארגונים נוספים. "אני מבקשת לכבד את רצוני לעזוב את כל תפקידי בהנהגה לאחר עשרות שנים רצופות של פעילות. צריך לפתוח את שערי ההנהגה לדור הצעיר, בייחוד לצעירות. אל דאגה, אמשיך לפעול עד יומי האחרון, אבל כפעילה מן השורה", אמרה.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב