פרופ' גולדרייך מסרב להופיע בפני השר גלנט לבירור עמדותיו הפוליטיות

שר החינוך וההשכלה הגבוהה, יואב גלנט, דרש בתחילת השבוע מפרופ' עודד גולדרייך ממכון ויצמן להתייצב לשימוע על שורה של עצומות ומכתבים פומביים עליהם חתם בכ-15 השנים האחרונות במסגרת המאבק בכיבוש השטחים הפלסטינים. זאת, במסגרת "תהליך הבדיקה המתקיים בימים אלה בשאלת מועמדותך לפרס ישראל" — לשון ההזמנה שנשלחה אל גולדרייך.

צילום מסך מאירוע מחאה שנערך במכון ויצמן בו חתן פרס ישראל למדעי המחשב ב-2004, פרופ' דוד הראל, העניק בחודש שעבר את פסלון הפרס שקיבל לפרופ' עודד גולדרייך.

 

על פי "הארץ" ביום ראשון אחר הצהריים שלח יועץ לשר גלנט, דוד פלבר, לגולדרייך את ההזמנה לשימוע, והציע כמה מועדים אפשריים במשך השבוע. ואולם, למחרת בבוקר כתבה בכירה בייעוץ המשפטי של משרד החינוך לפרקליט של גולדרייך, עו"ד מיכאל ספרד, כי "אין מקום שתשיבו למכתב שנשלח, ויישלח מכתב מתוקן בהקדם". ההזמנה לשימוע נשלחה מבלי ליידע את היועמ"ש ומשרד המשפטים מתח על כך ביקורת קשה. כאשר היועמ"ש גילה, בדיעבד, הורה להחליף את הפגישה בפועל בבקשה לקבל התייחסות כתובה. אתמול שלח פלבר את המכתב המתוקן, ממנו עולה כי השימוע לא בוטל – אלא רק הדרישה מגולדרייך להשתתף בו.

עו"ד ספרד, הסביר שזהו זימון שערורייתי שבו שר בממשלה מזמן אזרח לבירור שעניינו עמדותיו הפוליטיות של האזרח. בשל כך, ובשל טענה לחוסר סמכות של השר לשלול מגולדרייך את הפרס שבו זכה – הודיע ספרד כי גולדרייך מסרב להעביר התייחסות כתובה והסברים כפי שהתבקש. "איני יודע כיצד המקלדת שלך לא רעדה כשבמכתבך ביקשת ממרשי להגיע לבירור שיעסוק – כך הבהרת במכתבתך – בנסיבות חתימותיו, לאורך תקופה המתפרשת על פני 16 שנים, על שישה מסמכים פוליטיים (שלוש עצומות, שני מכתבים ומאמר אחד), בעמדותיו הפוליטיות אז והיום בנושאים שונים, באופי פעילותו בארגון פוליטי, וביחסו לתנועה פוליטית", כתב ספרד ליועץ.

הזימון הוא למעשה "שימוע בפני מה שראוי לכנות ועדה לבירור נאמנות ולגילוי סטיות פוליטיות נוסח ישראל, שלמרבה הבושה החליט שר החינוך להקים", עוד הוסיף ספרד כי פסיקות בג"ץ הבהירו בעבר כי התחשבות בהתבטאויות של מועמדים לפרס ישראל שאינן נוגעות במישרין לפועלם המקצועי שהיה העילה לשיקול מועמדותם מהווה שיקול זר ופסול. "אין שום תוחלת משפטית לשימוע שאליו זימנתם את מרשי, שכן לשר אין שום סמכות לבטל את החלטת ועדת השופטים והשופטות משלא עולה טענה על הפרת תקנות הפרס או על ביצוע עבירה פלילית חמורה בידי המועמד", ציין.

עוד בושא:

סולידריות עם פרופ' גולדרייך: נמשכת המחאה נגד שלילת פרס ישראל מחוקר בשל התנגדותו לכיבוש

בצל הרדיפה המקרתיסטית; כנס תמיכה בפרופ' גולדרייך התקיים בכנסת

מדענים ברחבי העולם מוחים על פסילת מתן פרס ישראל לפרופ' גולדרייך