פעילי שלום נפגשו עם נציג האיחוד האירופי: יש לפעול להקמת מדינת פלסטינית עכשיו

קבוצה של פעילי שלום ישראלים ופלסטינים הגישה היום (שישי) לסגן נציג האיחוד האירופי בירושלים המזרחית, תומס ניקלאסון, מכתב בשלוש שפות – ערבית, עברית ואנגלית ובו הדרישה להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בצידה של ישראל. המכתב, החתום עלידי 50 פעילי ופעילות שלום פלסטינים ישראלים וזרים, תובע מהאיחוד לממש את הצהרתו המילולית בדבר הכרה רשמית במדינת פלסטין ותמיכה בזכות השיבה.

סגן נציג האיחוד האירופי בירושלים המזרחית, תומס ניקלאסון, באירוע לציון יום האשה הבינלאומי שנערך ב-8 במארס האחרון ברצועת עזה (צילום: ואפא)

בשיחה עם ניקלאסון אמרה אחת הפעילות, צילי גולדנברג, ש"אין שחר לטענה הרווחת כיום בעולם, שלפיה שלום יושג רק במשא ומתן בלא תנאים מוקדמיםשלום יושג רק עם הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' ויישום זכות השיבה של הפלסטינים לאדמותיהם ולרכושם מהם גורשו ב 1948".

לדברי הפעילים זכותם של הפלסטינים למדינה עצמאית, לסיום הכיבוש ולפתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים אינו יכול להיות תלוי ברצונה של ממשלת ישראל שאינה מעוניינת בכך, ולכן אנו פונים לאיחוד האירופי להכיר במדינה פלסטינית באופן חד צדדי ולתמוך בזכות השיבה.

במכתב שנמסר נאמר בין היתר: "אנו, תושבים ותושבות פלסטיניות וישראליות משני צדי הקו הירוק, בתמיכה של פעילות ופעילים בינלאומיים, פונים אליכם לממש באופן מעשי את תמיכתו הרשמית של האיחוד האירופי בהקמת מדינת פלסטין העצמאית ולהכיר במדינה זו בלא קשר לעמדת ישראל בעניין. אנו סבורים שהכיבוש הצבאי של הגדה המערבית, המצור על רצועת עזה, וסיפוח ירושלים המזרחית אל קודס לשטח מדינת ישראל אינם לגיטימיים. זכותם של הפלסטינים להקים את מדינתם בשטחים אלה, וזכותם המלאה של הפליטים הפלסטינים מ-1948 לחזור לאדמותיהם בשטח מדינת ישראל. זכויות אלו מעוגנות בהחלטות האו״ם 242 ו-194".

ועוד: "האיחוד מקיים קשרים ענפים עם מדינת ישראל בגבולותיה הלא חוקיים. לכן, גם מוסדותיכם וממשלות המדינות החברות באיחוד נושאים באחריות מסוימת לכיבוש, לסיפוח, למצור ולטיהור האתני משנת 48. חשוב שהממשל הישראלי הנוכחי יבין כי קשריו עם מדינות העולם ייפגעו ואף ינותקו אם ישראל לא תעמוד בחובתה זו. על בסיס זה יש מקום למשא ומתן מפורט לשם גיבוש הסדרי ביטחון והיחסים העתידיים בין מדינת ישראל למדינת פלסטין".

עוד על המשלחת, בגיליון 46 של "זו הדרך" (עמ' 2):
http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/11/G46_2019.pdf