פעילי שלום ישראלים יפגינו בשער שכם; המשטרה פוגעת בעיתונאים המסקרים את המחאה הפלסטינית

פעילים שלום ישראלים יפגינו מחר (חמישי) בשער שכם שבעיר העתיקה, בשעה 18:00, תחת הכותרת "עומדים בסולידריות נגד כוחנות הממשלה". בהזמנה נאמר ש"את האלימות ושפיכות הדמים של השבוע האחרון ניתן היה למנוע. ההחלטות החדצדדיות של ממשלת ישראל נועדו לשנות את הסטטוס קוו ולכפות החלטות במקום אשר תלוי בהדברות. אלו החלטות פוליטיות במסווה בטחוני – שעלו עד כה בחייהם של 7 אנשים ומאות פצועים. בעודם מביעים מחאה לא אלימה דרך חרמות ותפילות משותפות, מזה קרוב לשבועיים תושבי מזרח ירושלים נמצאים תחת התקפה אלימה. המשטרה נוהגת במפגינים כאילו היו אויבים והרשויות משתמשים בעונשים קולקטיביים. כוחנות זו גבתה עד עכשיו את חייהם של ארבעה מתושבי העיר". ועוד נמסר "נעמוד נגד כוחנות ממשלת הימין, נגד הבערת העיר ומלחמה בתושבים. נעמוד בסולידריות עם המפגינים ונתמוך בזכותם לכניסה חופשית אל חרם אלשריף ולחופש מדיכוי".

2017-07-26_205723

המשטרה נגד מתפללים פלסטינים בראס אלעמוד, 21 ביולי 2017 (צילום: אקטיבסטילס)

יצוין שאמש (שלישי בערב) נפצעו בירושלים לפחות 13 מתפללים, בהם ילדה פלסטינית בת 10, עיתונאים ואנשי צוות רפואי, כתוצאה מפיזור אלים של המשטרה. צלם אקטיבסטילס ותושב העיר העתיקה, פאיז אבו רמלה, נעצר אמש באלימות בזמן שסיקר את התפילה בשער האריות. הוא שוחרר לפנות בוקר עם צו הרחקה ל-15 יום מאלאקצא ומשערי העיר העתיקה, על אף שהוא מתגורר שם. בימים האחרונים עיתונאים רבים דיווחו שהמשטרה מונעת מהם לבצע את תפקידם ותוקפת אותם. הכתב חסן שעאלן מאתר וויינט הותקף על ידי שוטרים ונזקק לטיפול רפואי.

נשיאת מועצת העיתונות בישראל, שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) דליה דורנר ואנשי המועצה פרסמו השבוע "מחאה חריפה" על הצרת צעדים של עיתונאים בשטחי סיקור בירושלים. המועצה התייצבה מאחורי בקשת עורך "הארץ" וכלי תקשורת נוספים בישראל שלא להצר את צעדיהם של עיתונאים, על אחת כמה וכמה כשהדבר נעשה באופן אלים ובמיוחד כשהמתחם שנסגר לסיקור, פתוח לכלל הציבור. "מן הראוי להבהיר למשטרת מחוז ירושלים כי תפקידו של העיתונאי מחייב חופש תנועה ונוכחות במוקדי האירועים. משטרה במדינה דמוקרטית מחויבת לשמור ככל הניתן על חופש זה", לפי המועצה.

מחאת המועצה מגיעה לאחר שבתחילת השבוע הגיעו צלם "הארץ" אמיל סלמן וכתב "הארץ" יותם ברגר לאזור שער האריות בעיר העתיקה בירושלים, כאשר בכניסה לרחוב מעלה שער האריות – כמה מאות מטרים מהשער – התגבשה עמדת עיתונאים. השוטרים שהוצבו בסמוך להם הודיעו כי אסורה כניסת עיתונאים דרך שער האריות לעיר העתיקה וכי עיתונאים מורשים לעבוד אך ורק מהעמדה המדוברת. במועצה מסבירים כי העמדה הייתה למעשה מדרכה, שבינה ובין מוקד ההתרחשות בשער האריות מפריד למעלה מחצי קילומטר, וכי לאזרחים שאינם עיתונאים הייתה גישה חופשית לאזור.

לפי המועצה, "לאחר דין ודברים התאפשר לצוות לעלות לשער, אולם לאחר כחצי שעה נדרש הצוות לעזוב את המקום". עוד נטען כי כאשר ברגר טען בפני השוטרים כי אין בסמכותם לגרש מהמקום עיתונאי שממלא את תפקידו, הם גררו אותו החוצה באלימות תוך שהם מעקמים את ידו. בנוסף לכך, בשבוע שעבר נמנעה מצלם "הארץ" אוליבייה פיטוסי גישה לאזור הבידוק בשער האריות.

גם ארגון העיתונאים של ההסתדרות פנה אתמול למפכ"ל המשטרה, רבניצב רוני אלשיך. בין היתר ציין הארגון כי "עיתונאים נתקלים לא אחת באלימות משטרתית או בהגבלות משטרתיות בלתי סבירות על עבודתם. אין צורך להזכיר את מרכזיותה של העיתונות בחברה דמוקרטית, את תפקידה החשוב ואת חיוניות הכיסוי העיתונאי המהיר והאמין, דווקא בימים אלה. הרחקת העיתונאים ממוקדי האירועים ומניעה של כיסוי עיתונאי ישיר יוצרת חרושת של שמועות בלתי אמינות. הצרת צעדיהם של העיתונאים משרתת בעיקר גורמים מתסיסים, המנצלים את הערפל התקשורתי שנוצר לצורכיהם. תפקיד המשטרה הוא להגן על עיתונאים העושים את עבודתם החשובה, ולא להגביל אותם".

לדברי ארגון העיתונאים בפנייה למפכ"ל, "בימים האחרונים נפצעו – לפי דיווחים בתקשורת – חמישה עיתונאים כאשר עשו את עבודתם בסיקור ההפגנות במזרח ירושלים, בחברון ובבית לחם. עיתונאים הורחקו עלידי המשטרה מביתחולים בירושלים

"היום שמענו גם על כתב של תאגיד השידור 'כאן' שנעצר עלידי המשטרה, אחרי שהתלונן כי נכלא שלא כדין עלידי אזרחים, ורק התערבותך והתערבות השר ארדן גרמו לשחרורו", נאמר על ידי ארגון שהוסיף "לאחרונה ביצעה המשטרה חיפוש בבניין 'ידיעות אחרונות' ותפסה מחשבים של מערכת הוצאת הספרים של העיתון. בייחוד התעניינו החוקרים בספרים בעלי אופי עיתונאי, תוך פגיעה בחיסיון העיתונאי"?

"לצערנו", נכתב בפנייה, "אין אלה מקרים חריגים. עיתונאים נתקלים לא אחת באלימות משטרתית או בהגבלות משטרתיות בלתי סבירות על עבודתם… העיתונות החופשית היא זרוע מרכזית של הדמוקרטיה, ותפקידה חיוני וחשוב לא פחות מתפקיד המשטרה. כשם שהמשטרה משתפת פעולה עם ארגונים חשובים כמו מד"א עליה למצוא דרכים לפעול לצד העיתונות, בצורה שלא תפריע לעבודתה השוטפת של העיתונות".

לסיכום כתב ארגון העיתונאים כי "לאור חשיבות הנושא וחומרת המצב, אנחנו מבקשים לקיים בהקדם האפשרי פגישה קצרה, כדי לחדד את הפקודות הניתנות לשוטרים ולאפשר עבודה עיתונאית ראויה. אנחנו מקווים שנוכל להגיע להסכמות, למען הציבור, וכדי ששתי הזרועות החשובות והחיוניות של הדמוקרטיה תוכלנה לתפקד זו לצד זו", לשון הפנייה למפכ"ל.

ההפגנה בשער שכם, מחר, בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/105843186761581