פעילי 'עומדים ביחד' הפגינו מול שגרירות טורקיה נגד הפלישה בצפון סוריה

פעילי תנועת "עומדים ביחד" הפגינו אתמול (חמישי) מול שגרירות טורקיה בישראל. בהודעה שמסרה התנועה נאמר: "לעם הכורדי, כמו כל העמים, מגיע חופש ולסוריה מגיע שלום. היום בבוקר, מול השגרירות הטורקית, עשרות הגיעו לעמוד ביחד ולהתנגד לפלישה המתואמת של ארדואן וטראמפ". לדברי התנועה "כאזרחי ישראל, אנו מכירים מקרוב כיצד זה נראה כאשר ממשלת ימין, בתמיכת ארה"ב, יוזמת תוקפנות צבאית נגד עם שלם, תוך פגיעה בחפים מפשע, על מנת לרמוס את שאיפותיו לחיים בחופש ובביטחון. כמי שתומכים בשלום אנחנו עומדים לצד זכותם של כל העמים לעצמאות ולצדק, גם בסוריה וגם כאן. אנחנו יודעים ששליטים חסרי אחריות כמו טראמפ וארדואן, הם שמכריזים על מלחמות, אבל את המחיר ישלמו עמי האזור כולו".

אין זו ההפגנה הראשונה הנערכת במקום. עשרות קצינים במילואים ומפגינים נוספים צעדו ביום שלישי משגרירות טורקיה לשגרירות ארצות הברית במחאה על נטישת הכורדים בידי ארצות הברית ותקיפתם על ידי הצבא הטורקי. צעדת המחאה יצאה משגרירות טורקיה ברחוב הירקון והסתיימה בשגרירות ארצות הברית השוכנת אף היא באותו רחוב בתל אביב.

מפגינים נגד הפלישה הטורקית בצפון סוריה (צילום: עומדים ביחד)

הפגנת מחאה נוספת נערכה מול שגרירות טורקיה ביום ראשון. כמאה מפגינים קראו קריאות בגנות התוקפנות הטורקית כלפי האוטונומיה הכורדית בצפוןמזרח סוריה, והזהירו מפני התדרדרות שתגיע לכדי רצח עם. בין הקריאות שהשמיעו המוחים: "מנהיגי כל העולם צאו כנגד רצח עם", וכן "טראמפ בוגד ברוג'בה", "יהודים מתאחדים למען הכורדים", ו"לא נשתוק ולא נפחד – העם הכורדי לא לבד". המפגנים היו ברובם חברי תנועות הנוער העובד והלומד – דרור ישראל, תנועת הבוגרים של השומר הצעיר ותנועת תרבות.

כמו כן, כמאה איש השתתפו במוצאי שבת בעצרת מחאה נגד הפלישה הטורקית לסוריה ומעשי ההרג באוכלוסייה הכורדית. בעצרת השתתפו יהודים וערבים, חילונים ודתיים. עוד השתתפו בעצרת גם כורדים ששידרו את האירוע בשידור חי ברשתות החברתיות לחבריהם בסוריה.

יצוין שהמפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ושוויון (חד"ש) גינו בשבוע שעבר את הפלישה הטורקית הנרחבת לצפון סוריה. בהודעה נאמר ש"המתקפה החלה בהצהרה גלויה מצד טורקיה, לפיה היא תכבוש בפועל חלק מצפון סוריה, אותו היא מכנה 'רצועת בטחון' – שם שמזכיר את המושג הישראלי לכיבוש דרום לבנון במשך 18 שנים".

עוד נמסר שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לא היה מעז "לצאת במתקפה קולוניאליסטית בוטה זו בלי תיאום מלא וגלוי עם ארה"ב, כאשר הנשיא האמריקאי מביים את מחזה נסיגת החיילים האמריקאים מהאזור שכעת מותקף מצד הטורקים. כמו כן, כל ההבנות הקיימות בין טורקיה ווושינגטון משמען בהכרח – תיאום מקיף עם ממשלת ישראל. אנו מביעים סולידריות עם העם הכורדי ועם דרישותיו לאוטונומיה ושחרור לאומי, ועמידתו האיתנה בפני המאוויים של טורקיה וארה"ב. אנו קוראים לעם הכורדי ולהנהגתו להתאחד שוב עם סוריה. כמו כן, אנו מחזקים את ידי חברינו במפלגה הקומוניסטית הטורקית, הנרדפת מזה שנים בשל עמדותיה האינטרנציונליסטיות, ההומניות והסוציאליסטיות שלהם נגד מדיניות הדיכוי של ממשלת ארדואן בטורקיה ונגד שיתוף הפעולה עם מדיניות האימפריאליזם – אזורית ועולמית".

המפלגה והחזית עוד קראו לשחרורם המיידי של "כל העצורים ובתוכם חברינו הקומוניסטים הטורקים. מק"י וחד"ש קוראות לעם הסורי, לעמי האזור ולכל הכוחות המתקדמים בעולם לצאת בהפגנות עממיות במטרה להפעיל לחצים על טורקיה ולעצור את המתקפה הזו, ולסגת מיד מאדמת סוריה".