פעילי מגמה ירוקה והסביבה יפגינו מול בית המשפט נגד הרחבת בז"ן

תחת הסיסמה "מצילים את הבית, עוצרים את הרחבת בז"ן", פעילי הסביבה יפגינו ביום ראשון הקרוב, 28 בינואר, בשעה 12:30 מול בית משפט המחוזי בחיפה. ההפגנה תתקיים בעת הדיון על הרחבת בתי הזיקוק המופרטים שבבעלות עדין עופר במפרץ חיפה. את העתירה הגישו הארגונים "אדם, טבע ודין", "מגמה ירוקה" והקואליציה לבריאות הציבור אליה הצטרפו עיריית חיפה והרשויות המקומיות האחרות במפרץ חיפה.

2018-01-22_202102

מ"מגמה ירוקה" נמסר כי מפרץ חיפה הוא אזור מוכה תחלואה וזיהום כך על פי דוחות רשמיים של ממשלת ישראל. במפרץ חיפה יש עודף תחלואת סרטן של כ-15% ביחס לממוצע הארצי; וישנו קשר בין פליטות מזהמים מבתי הזיקוק או קרבה למגורים למיכלי דלק לבין תחלואה בסרטן של עד פי 7.17 בקרב מבוגרים מעל גיל 65 הגרים בסמיכות למתקני התעשייה הפטרוכימית. כמו כן פליטות מזהמים מבתי הזיקוק קשורות לעלייה של יותר מ-50% בפניות למיון ואשפוזים ממחלות לב.

"במקביל אנחנו מדווחים חדשות לבקרים על אירועי חריגה של זיהום אוויר חמורים ביותר המתרחשים במתחם בז"ן ועל היכולת המוגבלת והמוחלשת של הפיקוח לאכוף ולהעניש את הפגיעה החמורה באוויר שמשפיע באופן ישיר על הבריאות שלנו", נמסר עוד.

במקום להתחיל לפעול לצמצום התעשייה המזהמת, הרשויות השונות קידמו תכנית להרחבת בתי הזיקוק ולהקמת מתקני ייצור חדשים בתחומם. כיום לאחר התערבות אזרחית של תושבים וארגונים שונים יש לבתי הזיקוק אישור להתרחב על גבי 43 דונם. על פי התכנית הקיימת אין לבז"ן שום מחויבות לפרט מה הם מתכוונים לבנות והמשמעות של אישור. "התכנית היא צ'ק פתוח להקמת מתקנים חדשים, שעשויים להגביר את הפגיעה בבריאות שלנו" הדגישו.

לדברי "מגמה ירוקה", שר האוצר משה כחלון "שהוא השר הממונה על התכנון, מי שנהנה מאחוזי תמיכה גבוהים במיוחד בבחירות האחרונות במפרץ חיפה ותושב העיר חיפה בעצמו. לא נקף אצבע בכל שבעת החודשים שבהן היה יכול לפעול לעצירת התכנית וכעת הדיון על התכנית עובר לבית המשפט המחוזי".

האירוע בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/events/1274062826071199