פעילי חד"ש הפגינו מול מצודת זאב בת"א נגד צעדי נתניהו לחיסול המרחב הדמוקרטי

עשרה פעילי חד"ש, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הפגינו אמש ראשון מול מטה הליכוד בתל אביב מצודת זאב. הפעילים נשאו שלטים בהם נכתב: "מצב חירום אינו פוטר מעונש", "נתניהו = מצב חירום" ו"לא לסגירת בתי המשפט".

פעילי חד"ש שהפגינו אמש מול מטה הליכוד במרכז תלאביב (צילום: זו הדרך)

ההפגנה נערכה על רקע החלטתו של ראש ממשלת המעבר, בנימין נתניהו, להשתמש בהכרזת מצב חירום כדי לסגור את בתי המשפט ולמלט את עצמו מדין, כמו גם להתחיל שימוש במעקב טכנולוגי על אזרחים ה"חשודים" כנשאי קורונה פרקטיקה שמקורה בכיבוש הישראלי בשטחים. המפגינים גם מחו נגד חוסר המענה של הממשלה בטיפול במצוקת העובדים שמאבדים את מטה לחמם לאור המשבר. מזכירת חד"ש תל אביב, נועה לוי, מסרה: "נתניהו מבצר את שלטונו באמצעים אנטי דמוקרטיים מובהקים, תוך שימוש ציני בסכנה גדולה הטמונה במגיפת הקורונה. אנו קוראים לכל הכוחות הדמוקרטיים להתאחד כנגד צעדי ביטול המרחב הדמוקרטי של נתניהו, לפני שיהיה מאוחר מדי".

מאוחר יותר נערכה מחאה נוספת בכיכר רבין על פי קריאה של העיתונאי אורי משגב. "בישראל הוכרזה הפיכה שלטונית בחסות 'מצב חירום'. קורונקרטיה. הרשות המחוקקת והרשות השופטת הושבתו. הרשות המבצעת לא נבחרה. משפטו של הנאשם מבלפור נדחה. הוטל איסור מחאה. אושר מעקב אלקטרוני של השב"כ אחרי אזרחים", כתב משגב בפייסבוק וקרא לציבור להצטרף אליו, בין אם בתליית דגל שחור מהמרפסת או על הרכב ובין אם בהצטרפות אליו בכיכר רבין הערב.

יצוין שהמפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הזהירו אתמול מפני ניצול ראש הממשלה נתניהו את משבר נגיף הקורונה כדי לפגוע במערכת המשפט ובזכויות הפרט, בחסות תחושת החירום הפוקדת את הציבור. בהודעה המשותפת נאמר כי החלת תקנות שעת חירום על בתי המשפט באופן שימנע את פתיחת משפט נתניהו והפעלת מעקב על אזרחים – "אלה צעדים מסוכנים שמבוצעים בידי ראש ממשלה שלא בוחל בשום אמצעי כדי להמשיך לאחוז בכס השלטון, למרות שאין לו רוב בציבור".

כמו כן, מק"י וחד"ש ברכו את צוותי הרפואה היהודים והערבים העומדים בחזית המאבק במחלה, ומשרתים את בני האדם באשר הם, "בזמן שראש הממשלה שבעידנו הידרדרה מערכת הבריאות למשבר כרוני חריף, מסית יומם וליל נגד כשני מיליון אזרחים ערבים ונגד הלגיטימיות שלהם במרחב הציבור ובזירה הפוליטית".

מק"י וחד"ש מזהירות מפני גלגול מחיר המשבר על ציבור העובדים ושכבות הביניים, באמצעות פיטורי עובדים או נגיסה בזכויותיהם ובחסכונותיהם. בנוסף יש לקדם תמיכה משמעותית בעצמאים, פרילנסרים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים. מק"י וחד"ש הדגישו כי "צו השעה היה ונותר להפיל את נתניהו, ומזהירות מפני כינון "ממשלת אחדות" בשותפות עם נתניהו ועם הימין הפשיסטי".