פעילי הסביבה מתנגדים להקמת 'מועצת תעשיתית' במפרץ חיפה

בבניין הטיל בחיפה תתכנס ביום ראשון הקרוב, 19 בנובמבר, ועדה חשובה, בדיון ישתתפו ארגון מגמה ירוקה, המחלקה למינהל ומדיניות ציבורית, המשרד להגנת הסביבה, ח"כ לשעבר ד"ר חנא סוויד (חד"ש) ותש"ן. הוועדה, עומדת לקבל החלטה, האם לאפשר לבתי הזיקוק המופרטים שבבעלות עידן עופר, המפעל המזהם ביותר בישראל, לקבל אחריות בלעדית על עצמו. מדובר ביוזמה של בז"ן שנתמכת ע"י שר הפנים אריה דרעי.  

2017-11-16_191013

עד כה, בכל פעם שהמפעל רצה להוסיף מתקנים מזהמים, הוא היה צריך לקבל אישורים מגורמי חוץ כמו ראשי ערים וראשי מועצות, ששאפו לדאוג גם לבריאות הציבור ולפקח על כמויות הזיהום הנפלטות לאוויר. כעת, בז"ן שואפים להתנתק מכל גורם מפריע. הם מבקשים היתר להיחשב "מועצה תעשייתית", שמאשרת ומאפשרת לעצמה כל מה שהיא רוצה, ללא התחשבות בהיבטים של בריאות הציבור. כך נמסר ממגמה ירוקה.

יוזמה זו של בז"ן באה בעקבות שורת מאבקים ציבוריים כגון פינוי וריקון מיכל האמוניה, שנתמכו ע"י הרשויות המקומיות. "כלומר, במקום להבין את השיח הציבורי ולהיות חלק ממנו, בחר המפעל להתנתק ולדרוש חופש מוחלט מאחריות על הנזקים למפרץ חיפה. מועצה תעשייתית היא סוג של רשות מקומית אך במקום תושבים יש רק מפעלים, כפי שיש ברמת חובב ובתפ"ן. בעצם, הקמת מועצה תעשייתית תיצור חיץ בין האינטרסים של תושבי האזור למפעלים", אומרים במגמה ירוקה.

אם רשות מקומית אמורה לדאוג לתושבים שלה, להרחיק תעשיות מזהמות, לדרוש יותר הסברים, אישורים, לפקח ולשמור על בריאות התושבים, במועצה תעשייתית המפעלים הם אלו שעומדים במוקד ולא בני האדם שבסביבתם. לכן בז"ן גם יעדיפו להיות בתחום המועצה ולקבל הקלות בבירוקרטיה, מאשר להתמקם בתחומי רשות מקומית שתפקח עליהם יותר. המועצה התעשייתית בניגוד אינטרסים מובנה: מצד אחד לכאורה עליה לדאוג לאיכות הסביבהומצד שני היא מספקת היתרי בנייה למתקנים מזהמים נוספים. ממש כמו לתת לחתול לשמור על השמנת.

ההחלטה האם להקים את המועצה נופלת בידי השרים אריה דרעי, משה כחלון ואלי כהן. "האם זה מה שאנו רוצים באחד האזורים הכי מזוהמים בארץ? להקל על מפעלים במקום לצמצם את פעילותם? בקרב ארגוני הסביבה קיימת תמימות דעים שקיומה של מועצה כזו הוא גזר דין מוות לתושבי המפרץ. כבר היום אחוז חולי הסרטן באזורנו גבוה מהממוצע הארצי! האם אנחנו מוכנים כתושבים לספוג עוד? לגדל את ילדינו לנשום יותר ויותר בנזן מסרטן ודאי לאדם, בכל יום?". פעילי הסביבה בחיפה והקריות יפגינו ביום ראשון הקרוב, בשעה 11:00 בעת דיוני הוועדה. הם הזמינו את תושבי העיר להצטרף להפגנה במגדל המפרש, קריית הממשלה בחיפה, שדרות פלים 15, חדר ישיבות בקומה 4.