פעילים הפגינו מול ביתו של מנכ"ל אלקטרה; בעפולה נהרג פועל בעת בניית גג בבית ספר

כמאה פעילים מחור אמש (רביעי) בשכונת צהלה היוקרתית שבצפון תל אביב מול ביתו של מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר. זאת, בשל ריבוי תאונות הבנייה באתרים של החברה. תשעה פועלי בניין נהרגו באתרי החברה ושלושה נפצעו קשה מאז 2016. בין המפגינים חברי כוח לעובדים, הארגון הסביבתי מגמה ירוקה ופורום העובדים של חד"ש בתלאביב ויפו.

2018-09-06_194527

נצבא סיטי ראש העין בביצוע אלקטרה בנייה: מקום מותם של דונג גוואן צ'ינג באוגוסט 2017, ושלראמי בדר ואברהים אלחדידי, באוגוסט האחרון (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)

ההפגנה נערכה מול ביתו הגדול ממדים של מנכ"ל החברה, כי אלקטרה בין החברות שניתנו להן המספר הגבוה ביותר של צווים ממשרד העבודה בגין ליקויי בטיחות חמורים. ברשימה שפרסם משרד העבודה על ליקויי בטיחות בין השנים 2016-2012 הגיעה החברה למקום השלישי, עם שמונה צווי בטיחות.

המפגינים אמש קראו קריאות, הדליקו נרות ונשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "לא בונים מגדלים על גופות של פועלים". עוד הם קראו "למנכ"לים ארמונות והפועלים חוזרים הביתה בארונות". יו"ר אגף השוויון בהסתדרות ומראשי סיעת חד"ש, דחיל חאמד, תקף בחריפות את החברות הקבלניות ואת הגיבוי שהן מקבלות ממשלת הימין בכל הקשור להיעדר נורמות בטיחות בסיסיות באתרי הבנייה.

עמי קואפמן, שמנוף נפל עליו ועל ביתו בבת ים, קרא לעבר המנכ"ל: "יזמים כמוך רוצים לחסוך כמה גרושים על חשבון חיי אדם. אנחנו כאן בשביל לומר לכולכם די לטרור הנדל"ן". דן ורשבסקי יו"ר ועד המנופאים של ההסתדרות הדגיש: "אנחנו ננצח. אני בטוח שהמאבק שלנו רק התחיל ורק יתגבר. אם השוטרים היו חוקרים לא היו מתים כל כך הרבה פועלים".

ספיר סלוצקר עמרן, ממארגנות המחאה, הקריאה שוב ושוב את שמותיהם של הפועלים שנהרגו באתרי הבנייה של אלקטרה: אנדריי קידובסקי, מיכאל מיכאלוב, דונג גואן צ'ינג, אברהים זכריא מחמד אלחדידי, רמי עבדאללה עלי בדר, סלימאן עלי פאייד, עאהד זיאדאת , דוד יגודייב ואיגור דובוס.

סלוצקר עמרן הוסיפה "שני פועלים מתו בחודש האחרון, תשעה פועלים בשלוש השנים האחרונות, באתרי בנייה בהם אלקטרה הייתה חברה יזמית או קבלנית. החברה גם קיבלה שמונה צווים בגין ליקויי בטיחות חמורים, ולמרות כל זה לא ננקטו נגדה צעדים משמעותיים. לא יתכן שהזילות המוחלטת בחיי אדם תהיה הסטנדרט של ענף הבנייה בישראל. סינים, פלסטינים, מולדובים, יהודים עניים או סתם עוברי אורח חייהם אינם הפקר".

במחאה נמסר גם שמו של פועל בניין שנהרג אתמול בתאונת עבודה: ג'יהאד חוסיין חוג'יראת בן 60, תושב ביר אל מכסור. הוא נהרג לאחר שנפל מגג סככה שנבנית בבית ספר תדהר בעפולה; חוג'יראת הוא העובד ה-30 שנהרג מתחילת השנה באתרי הבנייה בנוסף לשני עוברי אורח.