פסק דין תקדימי: ההסתדרות תכפה זכויות עובדים; הסכם בחברת טורקיש

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל את בקשת ההסתדרות וקבע את מנגנון האכיפה והתשלום של זכויות צו ההרחבה בענף רשתות שיווק מזון, למאות עובדי חברת שיווק רוסמן. חברה העוסקת בייבוא והפצה של מוצרי מזון מרחבי העולם  לרשתות שיווק שונות ובעיקר למעדניות ובתי עסק הפונים ליוצאי רוסיה. עובדי החברה אינם מאורגנים בהסתדרות והחברה עצמה אינה חברה בארגון מעסיקים.

2018-06-20_201817

לפני כשנתיים קבע בית הדין בהחלטה תקדימית כי ההסתדרות תוכל לפעול לאכיפת זכויות עובדי החברה, גם אם אינה ארגון העובדים היציג בה. החלטה זו אושרה והורחבה בבית הדין הארצי לעבודה. כעת, בפסק דין שניתן בבית הדין האזורי בחיפה, נקבע לטובת העובדים היקף האכיפה והמנגנון לאכיפת ותשלום הזכויות הקבועות בצו ההרחבה בענף רשתות שיווק מזון. מדובר בתשלום קרן השתלמות, הפרשות פנסיוניות, תוספת ותק, משכורת 13, חופשה שנתית, דמי הבראה, צבירת ימי מחלה ותשלום ביגוד.

בהתאם למנגנון האכיפה שנקבע בפסק הדין, שיווק רוסמן תעביר להסתדרות פרטים לגבי כל עובדיה בהווה ובעבר. לעובדים אשר יסכימו כי ההסתדרות תבדוק את תלושי השכר שלהם ייערך חישוב של הסכומים להם הם זכאים, וזאת על פי עקרונות שנקבעו בפסק הדין.

בנוגע לזכות העובדים לתשלום ביגוד, קיבל בית הדין את טענת ההסתדרות לפיה על שיווק רוסמן לשלם תשלום זה לעובדים שהשלימו שלוש שנות עבודה, וכי אינה יכולה להסתפק במתן ביגוד בפועל לעובדים.

כמו כן, הסכם קיבוצי חדש נחתם לעובדי טורקיש איירליינס בישראל. עשרות עובדי חברת התעופה הטורקית המועסקים בישראל, יקבלו תוספות שכר משמעותיות שייפרסו על פני חמש שנים, מענק בגובה שתי משכורות, הגדלת הוצאות האש"ל, שיפור בימי ההבראה ועוד.

ממונה חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה, עו"ד קרנית שפרלידור, אשר ליוותה את המו"מ להסכם, מסרה: "דווקא בתקופה לא קלה שעוברת על ענף התעופה, הצלחנו להגיע להסכם מצוין שטומן בחובו בשורות משמעותיות לעובדים ולחברה בישראל".