פסק דין: ילדים ערבים תושבי כרמיאל לא יקבלו החזר הוצאות בגלל חוק הלאום

בית משפט השלום בקריות השתמש בחוק הלאום כדי להכשיר מחיקה של תביעה של שני ילדים ערבים מכרמיאל. על כך פורסם הבוקר (שני) ב"הארץ". הילדים, שני אחים בני שש ועשר, תבעו את העירייה באמצעות דודם על החזרי הוצאות על נסיעות למוסדות לימוד שאליהם הם נאלצים לנסוע, מאחר שאין בתחומה של כרמיאל אף מוסד לימוד ערבי.

התובעים ביקשו מהעירייה להחזיר להם 25 אלף שקל שהוציאו על נסיעות למוסדות החינוך שבהם הם לומדים. בין היתר, הטעמים למחיקת התביעה היו "שמירה על צביונה היהודי של כרמיאל" בהתאם לחוק הלאום.

"יש מקום לכולם בכרמיאל" (צילום: קשת כרמיאל לצדק חברתי)

"כרמיאל, עיר יהודית, נועדה לבסס את ההתיישבות היהודית בגליל", כתב הרשם הבכיר יניב לוזון בהחלטתו. "הקמת בית ספר בשפה הערבית… (וכן) מימון הסעות לתלמידים ערביים, לכל דיכפין ובכל אתר, עלול לשנות את המאזן הדמוגרפי ולפגוע בצביונה של העיר". עוד נכתב בהחלטה: "סעיף 7 לחוקיסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי קובע: 'המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה. פיתוח ההתיישבות היהודית וביסוסה הינו ערך לאומי המעוגן בחוק יסוד ויש בו כדי להוות שיקול ראוי ודומיננטי במערכת השיקולים העירונית כולל לעניין הקמת בית ספר וקביעת מדיניות במימון הסעות אל מחוץ לעיר".

לדברי ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) "כל מי שאמר שחוק הלאום הוא לא מסוכן ורק סמלי – פסק הדין שניתן בעקבות עתירת הילדים כרמיאל מסמן את הכיוון. בנימוקים של 'צביון יהודי' אפשר להפלות ערבים בחסות חוק הלאום. אותו חוק המבסס אפרטהייד אומר שהאזרחים היהודים שווים יותר מהאזרחים הערבים. הקורבנות הראשונים הם שני הילדים בכרמיאל".

במארס האחרון פרסם "הארץ" כי עיריית כרמיאל מסרבת לממן הסעות למאות תלמידים ערבים שלומדים מחוץ לעיר. בכרמיאל, שבה אין בית ספר ערביהיו בשנת הלימודים הקודמת כ– 500 תלמידים ערבים, 152 מהם למדו בבתי ספר יהודים בעיר ו– 326 במוסדות מחוץ לעיר. מבקשה לחופש המידע שהגיש אחד ההורים לפני כשנתיים עלה כי ב-2018 סיפקה העירייה החזר הוצאות רק ל-59 תלמידים, ובעבר ל-16 ילדים משכונת רמיה בעיר הייתה הסעה. עיריית כרמיאל מסרה אז בתגובה כי היא פועלת לפי חוק בהתאם לכללי משרד החינוך.

במקביל לתביעה, עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, דרש במהלך השנה האחרונה מעיריית כרמיאל לממן את נסיעת התלמידים, ופנה למשרד החינוך כדי להרחיב את רשימת היישובים המשויכים לעיר כרמיאל במיפוי של המשרד, כך שישקף את רישומם בפועל של הילדים בבתי ספר ביישובים הערביים הסמוכים לעיר. לדברי עו"ד נארימאן שחאדה זועבי ממרכז עדאלה, "פסק הדין קובע כי מתן שוויון זכויות לתושבים הערבים של כרמיאל תשדר מסר שיזמין תושבים ערבים נוספים להתגורר בעיר, ומעניק לפי הגיון זה הכשר למדיניות גזענית ומפלה. אלו בדיוק ההשלכות המפחידות מפניהן התרענו כאשר התנגדנו לחוק הלאום".