פסטיבל עכו בסכנה: לא יתקיימו רוב ההצגות בסולידריות עם יצירה נגד הכיבוש שנפסלה

שש מתוך שמונה קבוצות היוצרים שאמורות להתחרות בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר הקרוב הודיעו אתמול (שלישי) לראש העיר עכו, שמעון לנקרי, ולהנהלת הפסטיבל שלא ייקחו בו חלק אם יצירה שנפסלה לא תוחזר לרפרטואר. המופע "אסירי הכיבושבבימויה של עינת ויצמן נפסל פעמיים בוועדת ההיגוי של הפסטיבל.

2017-05-31_171626

"אסירי הכיבוש", המבוססת על מכתבים וסיפורים של אסירים פלסטינים, נדונה בוועדת ההיגוי בראשות לנקרי בסוף אפריל. הוועדה אינה נוהגת להתערב בתוכני הפסטיבל, ובאופן חריג פסלה את ההצגה. לבקשת יוצרי התחרות והוועדה האמנותית, נערך בשבוע שעבר דיון נוסף בוועדת ההיגוי בנוגע להצגה, ובו נטען שהפסטיבל אינו מגוון דיו וכן ש"המצב בעיר רגיש", כך שהפסטיבל נדרש לתת מענה לתושבי עכו. לאחר הדיון הודיעו חברי הוועדה שניהלו את הפסטיבל בעבר, פרופ' שמעו לוי והבמאית דניאלה מיכאלי, על התפטרותם בשל ההחלטה התקדימית שהתקבלה בוועדה.

מתקפה של הימין שבשלטון נגד עינת ויצמן בגלל הצגה על האסירים הפלסטינים נמשכת. מדובר בהצגה "מחברות הכלא" הצצה לתוך עולמם של האסירים הפלסטינים דרך מכתבים שנכתבו לאורך השנים מתוך הכלא הישראלי. ההצגה תועלה ביום ראשון הקרוב, 4 ביוני, בשעה 21:00 בתיאטרון יפו שביפו העתיקה. ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו פנה לשרת התרבות מירי רגב בדרישה "לבדוק את הנושא". פורר כתב לרגב: "אבקש לקבל הבהרות בכמה כסף תומך משרדך בתיאטרון והאם נראה סביר בעיניך שתיאטרון הזוכה לתמיכת המדינה יקיים אירוע לקידום השאיפות הלאומיות הפלסטיניות, ומעניק באירוע במה למי שהורשע בעבירות טרור".

בעקבות המכתב השיבה רגב שתבדוק את הנושא ותפעל לקיצוץ התמיכה הממשלתית בתיאטרון היהודיערבי. ויצמן הגיבה לדברים ואמרה "חבר הכנסת פורר והשרה רגב מוזמנים לבוא להצגה ולהתרשם מהתנאים שבהם האסירים מוחזקים". מתיאטרון יפו נמסרה התגובה ש"מדובר בהצגה של האמנית המוערכת עינת ויצמן שמתארחת במשכן תיאטרון יפו. תיאטרון יפו מארח במשכנו דרך קבע הצגות אורחות רבות ומגוונות, וכמוסד תרבות שחרת על דגלו הקפדה יתרה על חופש הביטוי האומנותי, התיאטרון אינו מתערב בתכנים אומנותיים, לרבות בתכנים של הצגות אורחות. תיאטרון יפו לא ישתף פעולה עם ניסיונות לסתימת פיות והשתקת קולות קיימים בחברה".

יצוין שהשרה רגב פנתה אתמול למנכ"ל פסטיבל ישראל ואמרה כי תשלול את המימון ממופעי הפסטיבל שכוללים עירום מלא. זאת, בשל מה שכינתה "פגיעה בערכים הבסיסיים של הציבור הישראלי ושל מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". השרה התייחסה לסוגיה גם בפייסבוק וכתבה: "עוד לא שמעתי על סעיף תקציבי 'מופעי עירום'. לא מתכוונת לממן מופעי עירום מתקציב המדינה".