פסטיבל הקולנוע ה-35 בירושלים: נבחרת 11 הסרטים המומלצים

פסטיבל הקולנוע ה-35 בירושלים נפתח בשבוע שעבר (26.7) ויימשך עד יום א', 5 באוגוסט. כדרכו של הפסטיבל הוותיק, ההיצע עצום ומאפשר לבלות ימים כלילות בהקרנות ובאירועים השונים המוצעים לקהל במסגרתו. כמחווה למונדיאל שנערך לאחרונה ברוסיה, נציג כאן את ה"נבחרת" של הפסטיבל, קרי 11 הסרטים, שלטעמי, הם המומלצים ביותר לצפייה ואף לצפייה חוזרת.

ראשון הוא הסרט הסובייטי הנפלא והוותיק (1957) "העגורים עפים", מאת הבמאי מיכאיל קאלטוזוב. הסרט מגולל את קורותיו של זוג צעיר בעת המלחמה הפטריוטית הגדולה, כפי שמכונה מלחמת העולם השנייה ברוסיה. הגיבור מתנדב לצבא האדום כדי להילחם בנאצים, וארוסתו מנסה להמשיך ולחיות את חייה על רקע המלחמה וקשייה. הסרט זכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן ב-1958 (ובצדק). הגרסה שתוקרן בקולנוע סמדר הוותיק בחמישי (2.8, 13:15) תכלול כתוביות בעברית.

באותו יום (בשעה 17:45), בבניין הסינמטק הירושלמי, יוקרן "המשפט", סרט תיעודי ברזילאי שיצא לפני חודשים מספר לאקרנים. הבמאית מריה אוגוסטה ראמוס עוקבת אחר תהליך הדחתה של הנשיאה דילמה רוסף, מנהיגת מפלגת העובדים, שהואשמה ב"העברת תקציבים מסעיף לסעיף ללא אישור הקונגרס", אותו בית נבחרים שרוב חבריו מואשמים בשחיתות.

סרט תיעודי נוסף הראוי לתשומת לב הוא "יום הניצחון". ב-9 במאי, יום הניצחון על גרמניה הנאצית, ודווקא בברלין בירת הרייך לשעבר, הופכת האנדרטה הענקית המוקדשת לחיילי הצבא האדום מקום המוני לעלייה לרגל. הסרט (הכולל כתוביות בעברית) יוקרן בסינמטק ביום ראשון, 5 באוגוסט, בשעה 21:15.

2018-07-31_193503

מתוך "העגורים עפים"

 

ברביעי (1.8, בשעה 10:15), יוקרן בסינמטק סרטה של ננסי בוירקסי "האונס של ריסי טיילור" (ארה"ב, 2017). הסרט מספר את קורותיה של ריסי טיילור, פועלת חקלאית שחורה. שישה נערים לבנים אנסו אותה ב-1944. באותם ימים, נשים שחורות שנפלו קרבן למעשי אונס לא העזו להתלונן מחשש לחייהן, אולם טיילור התייצבה בגבורה מול אנסיה.

סרט תיעודי מומלץ נוסף משלב את המבט הביקורתי על החברה האמריקאית עם המציאות המרה במזרח התיכון. "זה הבית", סרטה של הבמאית אלכסנדרה שיבה, הוא פרי הפקה משותפת אמריקאית-ירדנית, ומעניק ביטוי לסיפורים של 372 פליטים סורים בחיפושם אחר "החלום האמריקאי", בהיקלטם בעיר בולטימור. הסרט יוקרן בסינמטק (שבת, 4.8, ב-15:15.

ואם במזרח התיכון עסקינן, ביום ד' (1.8, בשעה 18:00) יוקרן ב"יס פלנט" הירושלמי הסרט האלג'יראי "עד שיבת הציפורים" (2018) של כרים מוסאווי. הסרט העלילתי (הדובר ערבית, צרפתית ואנגלית) מציג שלושה סיפורים בני ימינו במדינה הצפון-אפריקאית. סרט ביכורים זה הוקרן לראשונה השנה בפסטיבל קאן.

"הבלתי רשמיים", המבוסס על סיפור הקמתה של מפלגת ש"ס, הוא סרט הביכורים של הבמאי הישראלי אלירן מלכה (יוצר הסדרה "שבאבניקים"). סרט זה הוקרן לאחר טקס הפתיחה בבריכת הסולטן בירושלים, ביום חמישי שעבר (26.7), אך אל דאגה: כעת הוא מוצג בבתי הקולנוע ברחבי הארץ. סרט הנעילה של הפסטיבל יהיה "אי הכלבים", סרט האנימציה של הבמאי ווס אנדרסון ("משפחת טננבאום", "מלון גרנד בודפשט") שהוקרן לראשונה בפסטיבל ברלין האחרון.

בקצרה, עוד שלושה סרטים הראויים לצפייה: "עונת השטן" (הפיליפינים, 2018) המתאר השלכות טרור ממלכתי על תושבי כפר קטן; הסרט התיעודי הישראלי "יומני אוסלו" (2018) מאת מור לושי ודניאל סיון, המתייחס לנעשה מאחורי הקלעים של שיחות השלום; ו"דבש שחור: שירת חייו של אברהם סוצקבר" (2018), סרט תיעודי ישראלי נוסף של הבמאי אורי ברבש, המגולל את סיפור חייו של ניצול השואה אברהם סוצקבר – אחד מגדולי משוררי היידיש שנפטר אלמוני בדירתו בתל אביב.

א"ד

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"