פסטיבל העיתון 'הומניטה': פרנסואה הולנד נכשל – דרושה חלופה שמאלית

איך ניתן ללמוד על הצלחה של אירוע פוליטי? נדמה לי שהשאלה הראשונה שתמיד שואלים, היא "כמה השתתפו?". ובכן, אם מספר המשתתפים הוא מדד להצלחה, הפסטיבל השנתי של העיתון היומי הקומוניסטי "הומניטה" היה השנה מוצלח במיוחד. בפסטיבל שהתקיים באחרונה (14-12 בספטמבר) ליד פאריס, השתתפו כ-600 אלף איש. שלושת ימי הפסטיבל היו גדושים דיונים, הרצאות, שולחנות עגולים, הפגנות, קונצרטים, מופעים… ושתיית יין (כי בצרפת עסקינן).

2014-09-21_201142

ראשי המפלגה הקומוניסטית הצרפתית באירוע הנעילה ההמוני של פסטיבל העיתון "הומניטה" ליד פאריס (צילום: הומניטה)

 

מאות מחוזות ותאי המפלגה ברחבי המדינה הקימו ביתנים. ביניהם בלטו הביתנים של תאי המפלגה בשדה התעופה הבינלאומי "אורלי" ובמפעלי הרכב "רנו". עוד הוקמו עשרות דוכנים וביתנים של מפלגות קומוניסטיות, תנועות לשחרור לאומי ומדינות (כולל דוכן של הרשות הפלסטינית). בלטו הדוכנים הגדולים שהעמידו סין, קובה, וייטנאם, ונצואלה ובוליביה.

בפסטיבל השתתפו נציגי 82 מפלגות קומוניסטיות ופועליות   מרחבי   העולם,  וביניהן   מק"י, מפלגת העםהפלסטיני, המפלגה הקומוניסטית העיראקית, המפלגה הקומוניסטית של כורדיסטאן ומפלגת העובדים הכורדית (PKK). גם מפלגות השמאל הצרפתיות והתנועות הפועלות במסגרת "חזית השמאל" – כגון מפלגת השמאל של ז'אן לוק מלנשון והמפלגה הקומוניסטית של העובדים –  הקימו ביתנים גדולים. השתתפו אפילו ארגוני שמאל שאינם חלק מחזית השמאל, ואף כאלה שעוינים אותה.

למרות הפילוגים והוויכוחים, קיימת תמימות דעים בין כל מרכיבי השמאל: הן בקרב כוחות שהיו או הינם בקואליציה בראשות פרנסואה הולנד (דוגמת חלקים מהמפלגה הסוציאליסטית, ומפלגת הירוקים שפרשה מהממשלה), הן בקרב אלה שבאופוזיציה (דוגמת המפלגות שהן חלק מ-"חזית השמאל"), והן בקרב אלה שלא עברו את אחוז החסימה, כגון – המפלגה האנטי-קפיטליסטית החדשה. כולם מסכימים כי הממשלה פונה בהדרגה אך בהתמדה לימין.

"זהו ימין המשרת את האינטרסים הגלובליים של האימפריאליזם האמריקאי, ובמישור המקומי – את האינטרסים של בעלי ההון הגדולים, התעשיינים, והמעסיקים", אמר ל-"זו הדרך" חבר ועד עובדים באחד ממפעלי יצרנית המכוניות "פיז'ו". לדבריו, "חרף הפיצול הקיים, נדמה שבפסטיבל נפגשו כל הכוחות המתנגדים לממשלה הסוציאל-ליברלית – מחברי הפרלמנט הסוציאליסטים ה-'זועמים', דרך הירוקים וכלה בשמאל הפרלמנטארי והחוץ-פרלמנטארי. אבל האתגר האמיתי הוא לכבוש את הרחוב. בשכונות נשמעים קולות של אכזבה עמוקה ממדיניותו של הולנד. הבטחותיו נכזבו, והסכנה היא התחזקות הימין הקיצוני בדמותה של 'החזית הלאומית', המלווה באדישות גוברת בקרב העובדים ותושבי השכונות".

ואומנם, זו השאלה שריחפה ברקע כל הדיונים בפסטיבל: איך להיאבק בממשלה המגדירה את עצמה כ-"שמאל",מבלי לחזק את הימין הקיצוני. "פרנסואה הולנד נכשל – צריך אופציה שמאלית עקבית ונחושה", הכריז מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית פייר לורן, באירוע הנעילה ההמוני של הפסטיבל. השאלה עתה, היא איך השמאל בצרפת יהפוך את האופציה השמאלית להמונית.

א"ד

 

עוד על פסטיבל "הומניטה" בעמ' 6 בגיליון השבוע של "זו הדרך"