פסטיבל הסולידריות יתקיים בסוף השבוע ביפו ובתל-אביב: הקרנת סרטים ודיונים

אירועי פסטיבל סולידריות 2015, שיתקיים בתיאטרון יפו ב-30 באפריל ובסינמטק ת"א בימים 1-3 במאי, "מבקשים להעניק הכרה פוליטית, תרבותית ואמנותית למאבקים השונים, ובו בזמן לחברם למהלך כולל אחד". לדברי המארגנים הם "מבקשים לתת קול לכל מי שקולם לא נשמע דיו במרחב הציבורי, מתוך אמונה כי אקטיביזם הוא אמצעי להגנה על זכויות וליצירת שינוי, וכי עולם אחר אפשרי. הם מבקשים לקשור בין סרטון הווידיאו שמצלם המפגין לבין כתבת החדשות העיתונאית, הקליפים שמרכיבים יוצרים-אקטיביסטים, ויצירות התעודה המתארות מאבקים פוליטיים בארץ ובעולם".

2015-04-27_202156

מתוך הסרט "בלעין חביבתי"

"האירועים השונים יעמידו זה לצד זה פירות יצירה מגוונים – מקטע שצולם בטלפון הסלולרי בעת עימות עם המשטרה, דרך כתבת חדשות, ועד לסרטי תעודה חברתיים. במהלכם ינוהלו גם דיונים ואירועי רחוב בהשתתפות יוצרים ופעילים, חברים בארגונים לשינוי חברתי, עיתונאים, אמנים והקהל הרחב. "בעזרתם אמור הפסטיבל לא רק להציג תמונת מצב של המאבק החברתי בישראל של 2015 אלא גם לקחת בעצמו חלק במאבקים השונים", נמסר עוד.

מפיק הפסטיבל ומנהלו הוא דני וילנסקי. משתתפים פעילים או מסייעים הם הגופים הבאים: סינמטק ת"א, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, בצלם, אמנסטי אינטרנשיונל ישראל המוקד לפליטים ומהגרים, אקטיבסטילס, המכללה החברתית כלכלית, פסטיבל סרטי פועלים בחיפה, תיאטרון יפו, אתר שיחה מקומית, רדיו כל השלום והטלוויזיה החברתית. לאחר כל הקרנה יתקיים דיון וכל ההקרנות במחיר אחיד ומוזל: 20 שקל. בין הסרטים שיוקרנו במהלך הפסטיבל:

מרד הימאים: הנסיבות ברקע שביתת ימאי צי הסוחר בשנת 1951, שהתייחסה לתנאי שכר ומגורים לא נאותים ובעיקר לתביעה לנתק את אגודת הימאים מן ההסתדרות הכללית. היא פרצה באנייה "נגבה", שעגנה בנמל מרסיי, ובאניות נוספות שעגנו בנמל חיפה. בתגובה העלתה הממשלה אל הספינות שוברי שביתה, וגייסה את פעילי השביתה לשירות מילואים בצה"ל. בחיפה ובתל אביב הפגין השמאל נגד הניסיון להפוך את ישראל למדינת משטרה. השביתה נשברה במבצע של משטרת ישראל בבוקר ה-14 בדצמבר 1951 בעיצומו של משא ומתן בין הממשלה לבין הימאים. למרות שחלפו כ-35 שנה מאז צולם הסרט ו65- שנה מאז מרד הימאים , נראה שהסרט, שעוסק ביחסי עובדים מעבידים, ניצול, קיפוח והתערבות ממשלתית גסה אקטואלי מתמיד.

הרוח של 45: ב-1945 זכתה מפלגת הלייבור בבריטניה ברוב של 146 מושבים בבית הנבחרים,והודיעה כי היא תנועת עבודה עם מדיניות סוציאליסטית. הבמאי קן לוץ ("אולי נתנשק" ,"חלקם של מלאכים") מבקש ללכוד את הרוח של התקופה האופטימית הזו באמצעות ראיונות עם אישי מפתח וקטעי ארכיון. בעוד שכיום המושג סוציאליזם כבר אינו חלק מהשיח הפוליטי של המפלגה, בשעתו היה לגורם שאיחד את בריטניה בתקופת המלחמה,ונשא בתוכו חזון לחברה צודקת יותר.

בלעין חבתיתי: הכפר בלעין עומד לאבד כמחצית מאדמותיו בשל בניית גדר ההפרדה וההתנחלות מודיעין עילית. אנשי הכפר מחליטים לצאת למאבק, ואליהם מצטרפים פעילים בינלאומיים וישראלים. הבמאי, שי כרמלי פולק, מגיע יחד עם הפעילים ומלווה במשך יותר משנה את המאבק, המתפרסם בכל העולם כסמל להתנגדות לכיבוש. הוא מתמקד בשני אנשים – מחמד, חבר בוועדה העממית של הכפר, ו-וואג'י, חקלאי ואב לעשרה ילדים, המאבד את רוב אדמותיו. החברות הנרקמת בין שי לבין התושבים חוצה גבולות פוליטיים והופכת לסיפור אהבה בין בני אדם שמסרבים להיות אויבים.
הקרנת הסרט – מחווה לתושבי הכפר במלאת עשר שנים למאבקם נגד הקמת גדר ההפרדה.

עזה: מבט מבפנים: הצצה אל החיים בעזה בזמן לחימה ובעתות שגרה, דרך עדשות מצלמותיהם של אזרחים עזתיים. בתכנית, שאצר ארגון בצלם: צילומים המתעדים רגעי לחימה קשים דרך עיני תושבים ברצועה, יומני וידיאו שצילמו צעירים וצעירות עזתים לאחר המבצע הרצחני "עופרת יצוקה", ושיחת סקייפ עם תושב עזה, תחקירן בצלם ברצועה, אשר מתעד את היומיום בעזה באמצעות וידאו בלוג.

עוד על סרטי הפסטיבל ומועדי ההקרנות: http://www.cinema.co.il/news/new.aspx?0r9VQ=GMH