פניות ליועמ"ש: 'האיסור על כניסת ערבים לפארק בעפולה – לא חוקי'

ראש לשכת עורכי הדין החדש, עו"ד אבי חימי, פנה אתמול (ראשון) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה למנוע מראש עיריית עפולה אבי אלקבץ, מליישם את החלטתו האוסרת כניסת אזרחים ערבים לפארק העירוני. בפנייתו ליועמ"ש הבהיר חימי כי "סגירת הפארק לאזרחים ערבים מהווה פגיעה בזכותם לחופש תנועה ולגישה שווה לשירותים ולשטחים ציבוריים. מדובר באפליה אסורה על רקע לאום".

2019-07-01_195743

גם חבר הכנסת יוסף ג'בארין (חד"ש) פנה למנדלבליט וכתב כי "בהתחשב בנסיבות המקרה ובהקשר הפוליטי והחברתי בו התקבלה ההחלטהאני סבור שמדובר בהחלטה פסולה שטמונה בה הפליה קשה נגד תושבים שאינם מעפולה, ובעיקר התושבים הערבים". בשבוע שעבר פנה חבר הכנסת ג'בארין ליועץ המשפטי בדרישה לפתוח בחקירה נגד ראש העיר העפולה, סגנו וכל משתתפי ההפגנה נגד מכירת בתים לערבים , בגין הסתה לגזענות ולאלימות. בדרישת ג'בארין נכתב כי ההפגנה "היא המשך מעשי לתופעה המסוכנת בשנים האחרונות בעיר עפולה, במסגרתה מובילים נבחרי ציבור מרכזיים ונושאי משרות ציבורית פעילויות ציבוריות שונות נגד מכירת בתים בעיר לאזרחים ערבים, ונגד ביקורם של ערבים בפארקים".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, קבעה כי ההחלטה למנוע ממי שאינם תושבי עפולה כניסה לפארק העירוני במהלך חודשי הקיץ מעוררת קשיים משפטיים. במכתב ששלחה לעירייה היא דרשה שתשיב על שורת שאלות בנוגע להחלטה. בעיריית עפולה הכחישו כי קיימת אפליה באיסור הכניסה לפארק ונמסר כי הוא נפתח רק לתושבי עפולה ללא קשר לדתם.

עו"ד גיל גן מור, מנהל תחום שוויון באגודה לזכויות האזרח, מסר כי "סגירת הפארק בחופש הגדול היא החלטה גזענית ולא חוקית של ראש העירייה. יש לקוות שבעקבות מכתבה של המשנה ליועמ"ש ההחלטה תבוטל ללא צורך בפנייה לבית המשפט. החוק אוסר על העירייה להדיר תושבי חוץ מהפארקים העירוניים ואף אוסר על גביית תשלום. בוודאי שהחלטה שמתקבלת ממניע גזעני היא פסולה וראויה לכל גינוי".

בעדאלה המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, אמרו כי "תגובת המשנה ליועמ"ש זילבר רק מחזקת את עמדתנו הברורה שההנחיה אותה המשיכו המוסדות העירוניים לפרסם גם היום, אינה חוקית. אנו קוראים לעיריית עפולה לבטל הוראה גזענית זו עוד הערב לפני שנפנה לערכאות משפטיות".

סוגיית סגירת הפארק העירוני בעפולה התעוררה כבר בחודש נובמבר האחרון, זמן קצר לאחר כניסתו של אלקבץ לתפקיד ראש העירייה. אז הפארק נסגר ליום אחד בשבת ובשלט שנתלה על גדר הפארק הוכרז כי "הפארק סגור לפעילות של החברה למתנ"סים לתושבי עפולה בלבד".

חברי מועצת העיר הצהירו בישיבה הראשונה לאחר הבחירות המקומיות כי ישמרו על הצביון היהודי כחלק מהצהרת האמונים למדינת ישראל ולחוקיה, אולם היועץ המשפטי לממשלה, כתב בתשובה לפנייתו של ח"כ יוסף ג'בארין (חד"שתע"ל), כי השבועה שנשבעו חברי מועצת עיריית עפולה, "לשמור על צביונה היהודי של העיר", חסרת תוקף חוקי.