פליק-פלאק: פלסטינים נוצרים תושבי עזה לא יורשו לבקר בבית לחם בחג המולד

מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) הודיע אתמול כי לקראת חג המולד הקרוב יקציב 500 היתרי תנועה לפלסטינים נוצרים תושבי רצועת עזה שמבקשים לצאת לבקר משפחה ובמקומות הקדושים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. כעבור שעה קלה הסיר מאתרו את המסמך המודיע על כך, "סטטוס הרשאות" – פרסום מקיף שבו מסדיר מתפ"ש כלל תנועת פלסטינים בין הגדה, עזה וישראל – ולא עדכן את עמדתו מאז.

לאנשי "גישה" שפנו למתפ"ש נמסר כי הדברים פורסמו בשל "טעות אנוש" וגם כי מעולם לא פורסמו. אך הגרסה האחרונה של המסמך שמורה באתר גישה. בעקבות המצב הבלתי ברור שנוצר, גישה שלח אתמול מכתב לעוזרת שר הביטחון ובו דרישה לפרסם מיד את החלטת מערכת הביטחון. על כך העירה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) המנהלת מערכה ממושכת למתן אישורי היציאה לחג: "זו התנהלות מזעזעת של המתפ"שׁ: אישר מעבר של 500 פלסטינים לחגוג את החגים הנוצריים בגדה, ובו ביום ביטל את הפרסום וחזר למספר המעליב של 100 איש – כולל מגבלות גיל קשוחות. ככה זה כשחיים תחת משטר צבאי – אין יכולת להשפיע על שרירות הלב של הרודן."

יצוין שבשבוע שעבר ופחות משבועיים לפני חג המולד פרסם המתפ"ש כי ינפיק רק עד 100 היתרי תנועה לנוצרים תושבי רצועת עזה בני 45  ומעלה, שיבקשו לצאת את הרצועה בתקופת החג, ובלבד שיעדם בחו"ל. מדובר בפגיעה קיצונית בחופש התנועה ובחופש הפולחן, שכן מדי שנה הורשו מאות נוצרים תושבי עזה לפקוד את המקומות הקדושים לנצרות בגדה המערבית ובירושלים, ולחגוג בקרב בני משפחה החיים שם.

חג המולד בבית לחם, אשתקד (צילום: גישה)

 

בחג הפסחא השנה, רק בעקבות לחץ ציבורי ודיווחים בתקשורת המקומית והבינלאומית, שינתה ישראל את ההחלטה הראשונית למנוע תנועה של נוצרים מעזה לגדה ולירושלים לרגל החג, והוסיפה באיחור מכסה של 300 היתרי יציאה לגדה ולירושלים. ישראל ממשיכה למסגר את היתרי היציאה בתקופת החגים לא כזכות אלא כ"מחווה של רצון טוב". לדברי ארגון גישה "ההפחתה המתמדת בהיקף המכסות והזלזול המתמשך בצרכי האוכלוסייה מסמנים מגמה של הגבלה נוספת באפשרות לנוע בין חלקי הטריטוריה הפלסטינית".

מדי שנה לפני חג המולד ובפסחא המתפ"ש מכריז על מכסה משתנה ושרירותית של "היתרי חג", שאמורים לאפשר לתושבים לבקר במקומות הקדושים להם ולחגוג בקרב בני משפחה החיים בגדה המערבית. קרה כבר שמתפ"ש פרסם את ההקצאה לאחר שהחג חלף, ושבמעמד חלוקת ההיתרים פוצלו משפחות – חלק קיבלו היתר ואחרים סורבו.

עוד נמסר מגישה כי מגבלת הגיל שמה ללעג את רוח החג, שמצוין בחוג המשפחה. הפגיעה הקיצונית הזאת בחופש התנועה, חופש הפולחן ובזכות לחיי משפחה ממשיכה מהלך גדול יותר, של "מדיניות הבידול", שמפעילה ישראל במטרה לנתק את החיבור בין עזה לגדה המערבית, שני חלקי הטריטוריה הפלסטינית, מהלך שמשרת שאיפות דמוגרפיות של ממשלת ישראל ומקל על הכשרת השאיפה הגלויה לסיפוח הגדה המערבית.