פליטים נאלצים לחכות בתורים במשך ימים כדי לקבל אשרות

דו"ח חדש של המוקד לפליטים ומהגרים חושף כי משרד הפנים שוב צמצם את שעות הפעילות ומספר הלשכות שמחדשות את אשרות השהייה של מבקשי מקלט. כתוצאה מכך, מבקשי מקלט נאלצים לבלות ימים ארוכים בתור לאשרה המיוחלת. מלבד זאת, בניגוד להתחייבות משרד הפנים בפני בית המשפט, פקידי המשרד מסרבים לחדש אשרות ללא מסמכים כמו חוזי דירה ותלושי שכר, מסמכים שאינם ברשותם של פליטים רבים.

2014-12-17_191924

מבקשי מקלט נאלצים לבלות ימים ארוכים בתור לאשרה בלשכת משרד הפנים בבני ברק (צילום: המוקד)

בראשית השנה צמצמה רשות ההגירה את שעות הקבלה בלשכות ואת מספר הלשכות בהן ניתן לחדש אשרות מ-24 לארבע בלבד. בעקבות ביקורת עזה נפתחו בהמשך שתי לשכות נוספות. במרץ 2014, בעקבות דו"ח המוקד לפליטים ולמהגרים "לייעל את התהליך" ודיון שנערך בועדת עובדים זרים בראשותה של ח"כ מיכל רוזין בכנסת, התחייבה רשות ההגירה למשך מספר חודשים שלא לתת קנסות למעסיקי מבקשי מקלט שלא הצליחו לחדש אשרתם. מבקשי מקלט עדיין נדרשו להשקיע ימים ארוכים מידי חודשיים בחידוש האשרה, אך אם התמידו בעמידה בתור, הצליחו בכך. בתחילת נובמבר 2014, מבקשי מקלט שפנו לחדש אשרתם בלשכת רשות ההגירה ברחוב תובל בתל אביב מצאו את הלשכה סגורה. לאחר שהמתנה של שעות ארוכות לא הביאה לפתיחתה, הם פנו למוקד לפליטים ולמהגרים שבעזרת עיתונאים גילה שרשות ההגירה שוב החליפה משרדיה.

במסגרת מאבקה חסר הפשרות במבקשי המקלט מאפריקה, החליטה רשות ההגירה שכ-41,000 מבקשי המקלט שאינם כלואים, יוכלו לחדש את אשרות השחרור בתנאים מגבילים, הדורשות חידוש מידי חודש עד חודשיים, בשלוש לשכות בלבד ברחבי הארץ: בלשכה החדשה בבני ברק במשך חמישה ימים בשבוע מ-08:00 עד 17:00, בבאר שבע במשך שלושה ימים בשבוע מ-16:00 ועד 18:30 אחה"צ ואילו אלפי עובדי בתי המלון באילת ייאלצו לחדש אשרותיהם במשרדים הנפתחים למשך יומיים בשבוע, חמש שעות ביום.

מעדויותיהם הרבות של מבקשי המקלט שזכו, על אף התורים, להיכנס ללשכות, עולה שההנחיות דורשות מהפקידים לבדוק עבור כל אדם בכל ביקור בלשכה את חוזה שכירות הדירה שבידו ואת תלושי השכר שלו. אם הוא נשוי, הם נדרשים לבדוק בכל ביקור את מסמכי הנישואין, תעודות הלידה של הילדים וכן לחקור את שני בני הזוג בנפרד על מנת לוודא שהם עדיין חיים יחדיו. מהעדויות, שחלקן מפורטות בדו"ח החדש של המוקד "מדיניות ההכשלה", עולה שיש בין פקידי הרשות גם כאלו המבקשים לא רק להכשיל את מבקשי המקלט אלא גם להשפילם.

עוד בנושא: http://hotline.org.il/entrapment