פלביו דינו: מושל קומוניסטי בברזיל של הנשיא הימיני קיצוני ז'איר בולסונרו 

    למושל מדינת מרניאו, פלביו דינו, השפעת פוליטית רחבה הרבה יותר מגבולותיו של המחוז הברזילאי הקטן (כ-333 אלף קמ"ר ו-7 מיליון תושבים). קולו של דינו, שופט לשעבר ומראשי המפלגה הקומוניסטית של ברזיל, נשמע ברחבי המדינה מאז נבחר לתפקיד לפני שש שנים, כאשר ניתץ הגמוניה פוליטית ארוכת-שנים של האוליגרכיה המקומית.

כרזה של פלביו דינו: "מרניאו היא של כולנו"

 

דינו שוחח בשבוע שעבר עם שליח העיתון הספרדי רב התפוצה "אל פאיס". בריאיון התייחס בין היתר למצב הפוליטי במולדתו ולהשלכות אוזלת ידה של הממשלה המרכזית בטיפול בקורונה. להלן קטעים מתוך הריאיון.

 

איך מתמודד מושל קומוניסטי עם נשיא ימני קיצוני כמו ז'איר בולסונרו?

היחסים עמו הם קשים במיוחד. מעבר לתהום האידיאולוגית הפעורה בינינו, ישנו בולסונרו – איש ריב ומדון. בכל הזדמנות בולסונרו מחפש לסכסך וזו תכונת האופי הפוליטית הבסיסית שלו, שלא לדבר על אוזלת ידו בניהול ענייני המדינה. לחיות תחת בולסונרו קשה לכולנו.

 

לדבריך, "סופו של ממשל טראמפ הוא ההקדמה למה שיתחולל בברזיל". מה ההשלכות של סיום כהונתו של טראמפ עבור ברזיל?

תבוסתו של טראמפ מעמיקה את הבידוד בו שרוי בולסונרו. בדומה לממשל הקודם בארה"ב, גם ממשלת ברזיל לא מצליחה להתמודד עם שתי בעיות יסוד: התפשטות המגפה והרס הסביבה. הממשלה מגלה אזלת יד פושעת בגיוס חיסונים עבור האוכלוסייה, ואף מתגאה בכך.

 

בעיצומה של המגפה הכריז בולוסנרו על עצירת המענקים לנזקקים. איך תתמודדו עם הגזרה?

זו סוגיה קשה מאוד. להפסקת המענקים השלכות מעבר למעגל הגדול והמתרחב של האוכלוסייה הענייה. מקבלי המענקים עשו בהם שימוש לרכישת מוצרי יסוד. כך ששלילת המענקים תגרום להתכווצות ענפים אלה, שרובם עתירי עבודה. לכן זו שגיאה ענקית להפסיק את המענקים, שנהגו כמענה למצוקה שיצרה המגפה. ברזיל המגפה רק הולכת ומחריפה – כך שאין שום סיבה להפסיק את חלוקת המעניקים. הממשלה מתרצת זאת ב"משמעת תקציבית" שלדידה יש לשמור. אבל לממשלה יש אחריות גדולה הרבה יותר משמירה על המשמעת התקציבית, והיא האחריות החברתית כלפי עשרות מיליוני ברזילאים בעוני. אנו דורשים להמשיך במתן המענקים עד לסוף 2021, עד שיתבהרו תוצאות החיסונים. ברמת המחוז אין בידיי בנק מרכזי ואנו לא מנפיקים מטבע, ולכן אין ביכולתי להיכנס לגירעונות עמוקים יותר. התוכנית שלנו הוא לחלק מדי שבוע יותר מ-300 אלף סלי מזון ובהם מוצרים בסיסיים, לקדם מיזמים של עבודות ציבוריות בכ-100 מיליון דולר ולהעניק קצבה חד-פעמית למובטלים.

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב