פיגוע שנאה בכפר ג'ש; מק"י וחד"ש: דה-לגיטימציה לערבים – צעד לכיוון פשיזם

פשע שנאה בוצע הלילה (שלישי) בכפר ג'ש (גוש חלב) שבגליל כאשר נוקבו גלגלים של כ-190 כלי רכב ורוססו שתי כתובות על שני מבנים: "יהודים להתעורר" ו"להפסיק להתבולל". זו הפעם שלישית שגזענים מבצעים פעולות מסוג זה ביישוב, המונה כ3,000 תושבים ערבים, נוצרים ומוסלמים. האירועים הקודמים התרחשו באפריל 2014 ויולי 2019. בחודש בדצמבר האחרון פגעו הגזענים בעשרות מכוניות בכפר מנשיה זבדה שבעמק יזרעאל וריססו כתובות שונות, כולל על המסגד בישוב.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר הבוקר כי זהו פשע מתועב ובוקר קשה לחברה הערבית. "במשך שבועות נתניהו שולח לנו מסר אחד אתם לא רצויים", אמר עודה. "היום אנחנו רואים את התוצאות. מהימין הגזעני אין לנו ציפיות". ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף "כולנו יודעים שמקרה כזה ביישוב יהודי היה זוכה מיד למעצרים מהירים, ולכן המסקנה הברורה היא שנתניהו מעוניין בפשעי השנאה ונותן אור ירוק למבצעים". לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) הדגיש הבוקר כי הטרור נגד האזרחים הערבים ניזון מההסתה של נתניהו ושריו נגד הציבור הערבי והרשימה המשותפת. "הבוקר בגוש חלב, ולפני כן בג'סר אזרקא, כפר קאסם, ג'לג'וליה ועוד", צייץ ג'בארין. "פעולות תג מחיר הן תוצאה של 'הקמפיין החיובי' של הליכוד כשמסיתים נגדנו, יש מי שמקבלים השראה ומבצעים את דברי נתניהו וממשלתו".

ראש המועצה אליאס אליאס פנה הבוקר למשטרה ודרש למצוא את הטרוריסטים הגזענים ולמצות איתם את הדין. ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא, אמר "בשנה האחרונה בוצעו פעולות טרור רבות ביישובים ערבים ללא שהמשטרה תתפוס את החשודים, השאננות מכוונת השב"כ והמשטרה מסוגלים לתפוס את המבצעים, אך מבינים את רוח המפקד הנושבת מהממשלה".

אחת הכתובות שרוססו בכפר ג'ש הלילה (צילום: אל אתיחאד)

יצוין שאמש, בטרם בוצע פשע השנאה בגליל, פרסמו המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הודעה לפיה הן מזהירות מפני העמקת הלך הרוח הפשיסטי בישראל. עוד נאמר בהודעה "דהלגיטימציה לערבים – צעד לכיוון פשיזם. חד"ש ומק"י גם מזהירות מ"חדירת הרוח הפשיסטית והשפעתה גם במערכת המשפט. תמיכתם של ארבעה שופטים בפסילת ח"כ היבא יזבק וההחלטה הבלתי צודקת נגד השיח' ראאד סלאח הם חלק ממגמת הדהלגיטימציה של הציבור הערבי ומהגבלת חופש הביטוי והפעילות הפוליטית".

"בעוד ראש הממשלה ושריו עוסקים יומם וליל בהסתה חסרת רסן משפטי, פוליטי או ציבורי נגד האזרחים הערבים – מתבצעת רדיפה נגד אישי ציבור ערבים. המטרה ברורה: להוציא את הציבור הערבי ממעגל הלגיטימיות וההשפעה, וליצור "ערבי שפוף" ברוח תקופת הממשל הצבאי הידועה לשמצה. מק"י וחד"ש מתנגדות לכל צורות הרדיפה הפוליטית, מגנות את היגררות רוב המפה הפוליטית הישראלית לאג'נדה של הימין הקיצוני וקוראות להגברת המאבק היהודיערבי המשותף נגד ההידרדרות לפשיזם. חיזוק הרשימה המשותפת בבחירות הקרובות יתרום במערכה הגורלית להגנה על המרחב הדמוקרטי ועל גורל הציבור הערבי", נאמר עוד בהודעה.