פיגומים מסכני חיים: נחשפו הקבלנים האחראים למותם של עובדי בניין

בעת פרסום רשימה זו, נמנו מתחילת השנה 53 עובדים שנהרגו בתאונות עבודה, מתוכם – 29 בענף הבנייה. המפעלים ואתרי והבנייה במדינת ישראל הפכו בשנים האחרונות מלכודת מוות, ומספר ההרוגים גדל מדי שנה.

בתחילת החודש פרסמה העמותה "קו לעובד" דוח מקיף המנתח 850 צווי בטיחות שהוטלו במחצית הראשונה של 2019. הדוח סוקר את החברות המובילות בהזנחת הבטיחות בבניין. שום כלי תקשורת לא היה מוכן לפרסם את ממצאיו ובייחוד את שמות הקבלנים.

בראש הרשימה ניצבת חברת "אסום", עם 14 צווים במחצית הראשונה של השנה. אחריה "נאות שמיר ש." עם 11 צווי בטיחות. השלישית, עם תשעה צווים בגין ליקויים מסוכנים באתריה, היא "א.ד אשר זגורי עבודות בנין". גם לחברות "מחאמיד תאופיק – חברה לבניין ופיתוח", "יצחק שטרן ושות'" ו"קבוצת אשטרום" יש מעמד של כבוד מפוקפק ברשימה.

הדוח מפרט את ההפרות העומדות מאחורי הצווים, ואת הצעדים הנדרשים על מנת שהאכיפה תהא יעילה יותר, ועל מנת שחברות גדולות כמו אלה לא יוכלו להרשות לעצמן לזלזל בבטיחות עובדיהן. ברשימה חברות קבלניות גדולות ובינוניות, אבל אף לא אחת מהן לא נסגרה בעקבות ההפרות השיטתיות של חוקי העבודה.

18 צווי בטיחות הוצאו נגד חברת הבנייה "אסום" בשנתיים האחרונות בגין ליקויי בטיחות חמורים, אך על פי "הארץ" (28.7) רשם הקבלנים העניש אותה בקנס של 20 אלף שקלים בלבד ובשלילת רישיון על תנאי לחצי שנה. משרד השיכון מצידו השמיט את "אסום" מהודעה לציבור שפרסם המפרטת החלטות שננקטו נגדה.

ב-11 ביולי, עת נערך לחברה שימוע, התקיים באתר בנייה של "אסום" באשקלון סיור של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת השיכון יפעת שאשא־ביטון ושר הקליטה והעלייה יואב גלנט. ביום הסיור פרסם נתניהו סרטון מתוך הסיור בעמוד הפייסבוק שלו וכתב: "חונך עכשיו באשקלון דיור ציבורי לעולים". בפברואר האחרון אף התקיים טקס בהשתתפות השרה שאשא־ביטון ושר האוצר משה כחלון, ובו גזרו השניים סרט בפרויקט מחיר למשתכן של "אסום" בשדרות. באותו אתר נהרג אשתקד הפועל הסיני צ'ו שינווי.

בשנה האחרונה, ובעקבות המאבק הציבורי המתרחב, החל רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, איתן אליהו, לפעול נגד קבלנים המסכנים את בטיחות עובדיהם. זאת לאחר כעשור ללא פעילות בתחום הבטיחות בבנייה. מתוך 17 החברות שרשם הקבלנים זימן לשימוע, ננקטו צעדים משמעתיים נגד 11 מהן.ל מ"אחים אוזן חברה לבנייה", שלה הוצאו 19 צווי בטיחות בשנים האחרונות, נשלל הרישיון לשלוש שנים והוטל עליה קנס מזערי בסך 39 אלף שקל. מדובר בסכום המרבי שרשאי הרשם לקנוס. זה שינוי מרענן ואף משמח מצדו של רשם הקבלנים, שהרי בשנתו הראשונה בתפקיד (2018), לא הטיל שום קנס בגין הפרת כללי הבטיחות באתרים. אך הרשם אליהו שב לסורו: בשבוע שעבר (4.8) החליט להחריג כמה פרויקטים מההחלטה לשלול את רישיון הקבלן של חברת האחים אוזן, וזאת "כדי שתוכל להמשיך בביצועם במטרה למנוע פגיעה ברוכשים".

ממשרד השיכון נמסר כי "הרישיון הוחזר בתנאי שהחברה תעמוד בתנאים מסוימים: היא תצטרך לעמוד בדרישות בטיחות ולעדכן את תכניות הבטיחות באתר, כדי שקצב התקדמות הפרויקט יואץ". נוסף לכך, המשרד טען כי "מפקחי העבודה הונחו להגביר את הפיקוח על האתרים". אלא שמשפט זה מעורר גיחוך – בהיעדר מפקחי בטיחות כמעט לגמרי.

תשעה פרויקטים פעילים הוחרגו משלילת הרישיון, בהם פרויקט מחיר למשתכן בחריש ושלושה פרויקטים נוספים בבית דגן שנמצאים בשלבי בנייה מתקדמים. עוד הוחרגו פרויקטים בדימונה, בבאר שבע ובאופקים. "העבודה באתרים אלה הושבתה מאז ההחלטה על שלילת הרישיון", הדגישו במשרד הבינוי והשיכון. עוד נכתב בהודעה כי "אלמלא ניתן אישור ההחרגה, היו הפרויקטים נעצרים לחלוטין וקבלן אחר צריך היה להמשיך בעבודה, דבר שייקר את העלויות לרוכשים שמחכים לדירות".

כך יד רוחצת יד: הפרויקט הכושל של שר האוצר "החברתי" כחלון (כעת בכיר בליכוד) גובה קורבנות בנפש; אבל אין בעיה: נציגתו במשרד השיכון, השרה שאשא־ביטון, תעשה כל שביכולתה על מנת שלא ייפגעו רווחי הקבלנים, הבונים בפריפריה דירות שכנראה איש לא ירכוש.

לפועלו של השר כחלון התייחס אחד מראשי ועד המנופאים של ההסתדרות, רון ירמיהו, בעקבות דוח מבקר המדינה, שנכתב בעקבות מותם באתרים של 298 פועלים ושני עוברי אורח מאז 2010 ועד מאי 2018. הדיון נערך ב-9 ביולי אשתקד בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. בישיבה תקף ירמיהו את שר האוצר כחלון וזעק: "דוח זה נכתב בדמם של חבריי. כשאני רואה את ראש הפירמידה, שר האוצר כחלון, מכריז שהוא רוצה לראות 'מנופים, מנופים ועוד מנופים' – אני רואה 'הרוגים, הרוגים והרוגים". אני מבין שזה הניגון היום. יש הרבה כסף בבנייה, וההרוגים לא עולים הרבה כסף".

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב