פורסמו החלטות המושב הראשון של הוועידה ה-27 של מק"י

הוועידה ה-27 של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, אשר התכנסה בנצרת, שלחה בתום חלקה הראשון (שישי) את ברכתה לחברי המפלגה, על מאמציהם להצלחת הוועידה שלא-מן-המניין ועל ההתגייסות הרחבה וההמונית לערב הפתיחה. התגייסות זו ביטאה את מעמדה של המפלגה ואת ההתלכדות הציבורית סביבה וסביב חד"ש, ומבטאת את מוכנותה לעמידה באתגרים העתידיים, ובראשם – הבחירות המוקדמות לכנסת.

2014-12-14_193949

המנהיגה הקומוניסטית הוותיקה תמר גוז'נסקי מברכת את צירי ועידת מק"י באירוע הפתיחה שנערך בנצרת ביום חמישי האחרון (צילום: אל אתיחאד)

 

מק"י וחד"ש מתמודדות בבחירות הקרובות לכנסת מתוך מחויבות עזה וביטחון עצמי מוצק בדרכן ובהתגייסות הציבורית הרחבה ביותר סביב הקו שלנו. ביכולתנו לצלוח את המערכה שלפנינו עם ההישג הפוליטי, החברתי והאלקטוראלי הגדול ביותר. על כן, אנו קוראים להתלכדות עממית יהודית-ערבית סביב מק"י וחד"ש בבחירות הבאות, בהיותן האלטרנטיבה השמאלית היחידה, ולחזק את  הארגון ואת האחדות הפוליטית והרעיונית של המפלגה, תוך התמקדות בשאלות ובמשימות המרכזיות שעומדות בפנינו.

ועידת המפלגה, אשר מברכת על התפוררות ממשלת המלחמות וההרס, קוראת להמשיך במסורת ארוכת השנים של המפלגה והחזית, אשר חותרת להשגת שותפות עממית רחבה ביותר, אשר מבטאת את אחדות המאבק של האוכלוסייה הערבית ואת השותפות היהודית-ערבית. שותפות זו תוקם על בסיס ההתנגדות למדיניות המלחמה והכיבוש, מדיניות המלחמה נגד מעמד העובדים והשכבות המוחלשות, מדיניות המלחמה נגד ערכי הדמוקרטיה והשוויון, מדיניות העמקת האפליה הלאומית והאזרחית נגד האוכלוסייה הערבית, התגברות הגזענות וליבוי האווירה הפאשיסטית.

אנו רואים במערכת הבחירות הקרובה הזדמנות בת-השגה להוביל לשבירת אחיזת הימין הקיצוני בשלטון, באמצעות התעוררות ציבורית רחבה, שחלק חשוב ממנה הוא שכנוע אלו שנמנעו בעבר מהשתתפות בבחירות, כי ניתן לשנות את המציאות הקשה. אנו מדגישים כי מק"י וחד"ש, עם ערכיהן ומסורת המאבק המשותפת שלהן, המתבססים על יסודות עקרוניים, הן הכתובת היציבה והאמינה לשינוי המצב הקיים.

הממשלה בראשות בנימין נתניהו ביטאה את הברית בין הטייקונים, אשר דחפו למדיניות כלכלית אכזרית, לבין הימין הקיצוני. זו ממשלה לה היו שותפות גם מפלגות אשר התכחשו למצביעיהן והשתלבו במדיניות הימין הקיצוני. זו הייתה גם ממשלה שיישמה מדיניות כלכלית הנשענת על תקציב של גזירות נגד המוחלשים והעניים והמרעיפה הטבות על בעלי ההון.

זו ממשלה אשר העמיקה את מדיניות המלחמה, הכיבוש וההתנחלויות, והרחיבה את פרויקט ההתנחלות המסוכן בגדה המערבית ובירושלים המזרחית הכבושה. זו ממשלה אשר יזמה מתקפות נגד המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות בירושלים, ואת המלחמה הנפשעת נגד עזה שהפילה אלפי קורבנות והרסה את חייהם של מאות אלפים. זו ממשלה שגיבתה את כנופיות המתנחלים שלוחות-הרסן בגדה המערבית ובירושלים המזרחית, שביצעו וממשיכות לבצע מתקפות עקובות מדם.

ועידת מק"י מאשימה את הממשלה והצבא בהריגתו של השר הפלסטיני זיאד אבו עין, השר הפלסטיני לענייני גדר ההפרדה הגזענית ולענייני התנחלויות וממנהיגי ההתנגדות העממית האמיצה נגד הכיבוש.

מק"י מזהירה כי ממשלת נתניהו עלולה, דווקא בתקופת בחירות, ליזום הרפתקאות דמים חדשות במזרח-התיכון, בדמות מלחמה אזורית או מתקפה חדשה על העם הפלסטיני. ההפצצה האווירית הישראלית על סוריה לפני מספר ימים היא הוכחה נוספת למדיניות ההרפתקנית של נתניהו, כחלק משיתוף הפעולה האזורי של השלטון בישראל עם האימפריאליזם האמריקאי ועם הריאקציה הערבית. זאת במסגרת תכניות ההגמוניה האימפריאליסטית באזור, שמוצאות ביטוי בפירוק המדינות ובפילוג העמים, ולשם כך – פורשות חסותן על כנופיות טרור פונדמנטליסטיות.

מק"י חוזרת ומדגישה את תכניתה המדינית לפתרון של שלום, על בסיס הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בצד מדינת ישראל, בעלת ריבונות מלאה, בגבולות 1967, ובירתה ירושלים המזרחית, תוך פירוק כל ההתנחלויות ופתרון בעיית הפליטים הפלסטינים בהתאם להחלטות האו"ם.

מק"י מביעה את דאגתה משלהוב האווירה הגזענית בידי הממשלה הימנית, דבר המתבטא בשורת החוקים הגזעניים, שהאחרון ביניהם הוא החוק המכונה "חוק הלאום", שמטרתו העיקרית היא לפגוע במעמדה של האוכלוסייה הערבית בכל ההיבטים, ובכלל זה ביטול מעמדה של השפה הערבית כשפה רשמית, מעמד שעורער בידי השלטון בישראל לדורותיו. בה בעת, חוק זה מבטא התגברות מגמה של כפייה דתית ושל הכפפת הפוליטיקה לדת וללאומנות, והפחתה במעמדם של ערכי הדמוקרטיה, השוויון והצדק החברתי של כלל האזרחים.

אנו מדגישים כי האוכלוסייה הערבית ניצבת בפני סכנה מתגברת בדמות העמקת מדיניות האפליה הגזענית וההסתה נגדה, ודחיקתה אל מחוץ למרחב הפוליטי והתקשורתי. נמשך ניסיון לערער את זכויותיה של האוכלוסייה הערבית כמיעוט לאומי החי במולדתו.

המערכה נגד האפליה ונגד הגזענות אינה מערכתם של האזרחים הערבים בלבד. היא מחייבת באופן מיוחד אחדות מאבק יהודית-ערבית רחבה ביותר.

מק"י מדגישה את חשיבות יוזמת סיעת חד"ש בכנסת לחוקק חוק יסוד: השוויון, שיהווה בסיס לכל החקיקה ויבטל את מדיניות האפליה, תוך הכרה כי לאזרחים ערבים יש זכויות אזרחיות ולאומיות.

מק"י מזהירה מפני תכניות הממשלה שמטרתן להתקיף את האוכלוסייה הערבית ולפצלה באמצעות ליבוי סכסוכים על בסיס עדתי וחמולתי, או באמצעות כפייה או עידוד של שירות צבאי ואזרחי, והפצת אווירה עכורה של אלימות ואנרכיה של החזקת נשק. האוכלוסייה הערבית לא יכולה להיות כלי בידי מדיניות הכיבוש ולשמש כתוקפן כלפי עמה.

מק"י שולחת את ברכתה לכל סרבני השירות הצבאי והכיבוש האמיצים, הן היהודים והן הערבים-הדרוזים, ולחתומים על "מכתב השמיניסטים". אנו שולחים את ברכתנו החמה לסרבן המצפון אוריאל פררה, אשר כלוא בכלא הצבאי מזה למעלה מחצי שנה, ותובעים את שחרורו.

מק"י רואה חשיבות בהגברת המאבק למען שוויון הנשים, לזכויותיהן החברתיות ונגד הדרתן מהמרחב הציבורי וממוקדי הייצוג, כולל במק"י עצמה.

ועידת המפלגה עומדת לצידו של חבר הלשכה הפוליטית של מק"י, ח"כ מוחמד ברכה, במשפט הרדיפה שנערך נגדו מזה שנים, על רקע השתתפותו במאבקים עממיים ובהפגנות נגד הכיבוש. בית המשפט המחוזי ידון בימים הקרובים בערעור שהוגש על פסק הדין המרשיע מלפני כמה חודשים.

מק"י קוראת להגברת המאבק המעמדי והחברתי נגד כל צורות הניצול בשוק העבודה, ובכלל זה השכר הנמוך והאפליה בתעסוקה. מק"י קוראת להפסקת האפליה נגד ערבים, נשים, מהגרי העבודה ושאר השכבות המוחלשות, ולהפסקת תופעת ההעסקה הנצלנית באמצעות חברות כוח האדם. מק"י מברכת את יוזמת חד"ש ושותפיה להעלאת שכר המינימום ל-30 שקלים בשעה, ומדגישה כי מערכה זו הייתה גורם מכריע להסכם להעלאת שכר המינימום אשר סוכם בין ההסתדרות לבין המעסיקים, על אף שההעלאה לא הייתה בשיעור הנחוץ.

 

החלטות ועידת מק"י מתפרסמות בגיליון השבוע של "זו הדרך".

בגיליון מידע נוסף על ועידה ועמדותיה של מק"י