פורסמו החלטות הוועידה ה-9 של חד"ש: לאחדות כוחות השלום והדמוקרטיה

הוועידה התשיעית של החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון שולחת בתום התכנסותה בשפרעם ב-8 באפריל 2017, ברכות מאבק חמות לפעילי חד"ש ברחבי הארץ על פעילותם הרבה התורמת לחייה הפוליטיים והארגוניים של החזית, וקוראת להם להתייצב למערכות הבאות, ובראשיתן – ציון ה-1 במאי והבחירות להסתדרות ולנעמ"ת במאי הקרוב.

2017-04-18_203502

משתתפי ועידת חד"ש ה-9 שנערכה בשפרעם (צילום: אל אתיחאד)

 

חד"ש, המציינת השנה 40 שנה לייסודה, יוצאת מוועידה זו עם רוח מאבק יוקדת וכמצפן להמונים, וממשיכה במערכות נגד מדיניות הכיבוש, ההפליה הגזענית והדיכוי האנטי-דמוקרטי, למען זכויותיו הצודקות של העם הערבי פלסטיני ולמען שלום וצדק חברתי.

הוועידה מברכת את כל הכוחות הפוליטיים והוועדים העממיים שהשתתפו כאורחים בערב פתיחת הועידה; בנוכחותה המסיבית מלמדת השתתפות זו  כי החזית ניצבת כעץ אלון מלא חיות וזקוף ששורשיו מגיעים לכל נקודה בארץ זו. בסיום הדיונים אישרה הוועידה את ההחלטות הבאות:

 

שמירת הסוגיה הפלסטינית בראש סדר העדיפויות

הוועידה מזהירה מפני המאמצים הישראליים המתמשכים מזה שנים, בשיתוף פעולה עם גורמים בינלאומיים ובמיוחד עם ארצות הברית, להסיר את הסוגיה הפלסטינית מראש סדר היום הציבורי בזירה הבינלאומית, הערבית והישראלית. הממשלה הישראלית מזרזת צעדים שעניינם חיסול אפשרות הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 ובירתה ירושלים המזרחית, והבטחת זכות השיבה לפליטים. מגמה זו מקבלת ביטוי בהעמקת ההתנחלות ובהכנות לפרויקטים מסוכנים עוד יותר מאלה הקיימים,  יחד עם המשך הדיכוי של עם שלם, שלילת חירותו ונישולו מחיים בכבוד על אדמתו.

עם התקרבות ציון מלאות 50 שנה למלחמת 1967, ומלאות  שנה100 להצהרת בלפור האומללה, שהעם הפלסטיני עדיין משלם את מחירה, מדגישה חד"ש את היאחזותה בפתרון שתי המדינות. המשימה העיקרית היא הקמת מדינה פלסטינית ריבונית – וזה בדיוק מה שישראל מנסה למנוע. דרישת השעה היא לאחד את כל כוחות השלום המתנגדים לכיבוש ולהתנחלויות כדי להעלות את רמת המאבק נגד הכיבוש ולמען שלום דרך הקמת המדינה הפלסטינית.

הוועידה שולחת ברכות לסרבני השירות הצבאי ולסרבני השירות בשטחים הכבושים מאז 1967, וקוראת להגנה על זכויותיהם, ולהכרה בזכותם לסרב לשרת מטעמי מצפון.

חד"ש מביעה את דאגתה נוכח המשך הפילוג בזירה הפלסטינית הפנימית, וקוראת לאחדות סביב הפרויקט הלאומי הפלסטיני של אש"ף.

הוועידה שולחת את ברכותיה לאסירים הפלסטינים בבתי הכלא של הכיבוש ולאסירים שנאבקים היום באמצעות שביתות רעב נגד שלטונות הכלא, ובמיוחד שביתת האסירים שתחל ב-17 באפריל בהנהגתו של האסיר מרואן ברגותי.

 

הודפים את הגזענות

הוועידה מתריעה מפני העמקת המדיניות הגזענית הרשמית, שהשלכותיה החמורות ביותר מופנות נגד הציבור הערבי, אך בשנים האחרונות החלה לפגוע גם בשכבות נוספות ובכל מי שמביע עמדות שונות מאלה של השלטון. אנו מזהירים מפני מצב המתהווה כבר שנים – הגזענות שהחלה נגד הערבים לא תיעצר אצלם, אלא תגיע לכל מי ששר בקול אחר ממקהלת הגזענים. סכנה זו מתבטאת בשרשרת החוקים והצעות החוק המכוונים נגד עמותות וארגוני זכויות אדם רק משום שהם מגינים על זכויות האוכלוסייה הערבית ומתנגדים לכיבוש הנפשע ולהתעללות בעם הפלסטיני.

מזה 69 שנים מחוקקת הכנסת חוקים מדירים וגזעניים נגד ערבים. אלא שב-11 שנים האחרונות, בעקבות עליית כוחו של הימין הקיצוני ובשל משתפי הפעולה עמו בכנסת, אנו עדים לשיטפון של חוקים גזעניים התומכים בכיבוש ובהתנחלויות. הכנסת ה-20 רושמת שיא חסר תקדים בחקיקת חוקים מסוג זה. שיטפון זה הוא ביטוי לאג'נדה של הממשלה הנוכחית, בתמיכתן השפלה של שתי סיעות מהאופוזיציה – "יש עתיד" ו-"המחנה הציוני".

במקביל, הממשלה הנוכחית בהנהגת בנימין נתניהו הכריזה מלחמה על כלי התקשורת, למרות שאלה לא חרגו מגבולות השיח השלטוני מלבד במקרים חריגים; וכן מלחמה נגד מערכת המשפט שנועדה לחיסול נקודות האור שנותרו בה, וכדי לצמצם את  סמכותם של בתי המשפט, ושל בית המשפט העליון במיוחד, העשויה להתייצב מול יישום המדיניות הגזענית.

חד"ש קוראת להקמת ברית רחבה ביותר של הכוחות הדמוקרטיים העקביים במאבק ערבי-יהודי משותף נגד הגזענות וכל צורה של דיכוי החירויות. הוועידה ה-9 של חד"ש מאמצת את החלטות הועידה ה-27 של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, שקראו לפעול להקמת מחנה דמוקרטי להובלת המאבק בשטח נגד סכנות הפשיזם שממשלת נתניהו על כלל מרכיביה שוקדת על העמקתן.

 

החרפת הסכנות הנשקפות לאוכלוסייה הערבית

האוכלוסייה הערבית פלסטינית עומדת היום באחד הצמתים המסוכנים ביותר מאז 1948, בהיותה מטרה למתקפות מתמשכות מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי כמו גם מצד כל הגורמים בממשלתו. מתקפות אלה כוללות הסתה גזענית בלתי פוסקת, יישום מדיניות גזענית קשה וחקיקת חוקי עריצות והתעללות, שהאחרון בהם היה חוק התכנון והבנייה, המכונה "חוק קמיניץ", שמטרתו להאיץ את הריסת הבתים הערביים בתירוץ של "בנייה בלתי חוקית". בנייה ללא רישיון היא תוצאה בלתי נמנעת של מדיניות המצור על הערים והכפרים הערביים, המחסור בקרקעות לבנייה ואי הרחבת שטחי השיפוט שלהם. לכך נוסף החוק הדכאני האוסר על השמעת הקריאה לתפילה מהמסגדים – חוק המואזין. כל אלה הם רק קצה הקרחון, המייצג את המנטליות הגזענית המושלת בשלטון הישראלי.

הממשלה ממשיכה במזימותיה לחנוק את האוכלוסייה הערבית עוד יותר בתחומי האדמה והדיור. מגמה זו ניכרת במיוחד בנגב, בו מתגבר איום הפינוי על עשרות כפרים ושל עשרות אלפי אזרחים ערבים, והשלמת הפקעתם של מאות אלפי דונמים, במטרה להקים יישובים או חוות בודדים ליהודים בלבד על אדמות גזולות מבעליהן החוקיים.

האוכלוסייה הערבית סובלת ממצב סוציו-אקונומי ירוד, שהוא ביטוי ישיר למדיניות האפליה הגזענית, הגורמת לכך ששיעורי האבטלה בקרב הערבים גדולים פי 5 מבאוכלוסייה היהודית, וכך גם שיעורי העוני. האפליה בתקציבים לחינוך מחבלת בסיכויי עתידו של הדור הצעיר.

הוועידה מביעה את דאגתה נוכח התעמקות תופעות האלימות והפשיעה בחברה הערבית, ומציינת כי הן  תמונת מראה של המצב החברתי-כלכלי הגרוע. באופן מתוכנן  מלבה מערכת אכיפת החוק את התופעה בהתעלמותה מהנשק הבלתי חוקי ובהימנעותה המודעת מרדיפת הפושעים וכנופיות הפשע. אלה שואבים מכך עידוד להמשך הטלת האימה ולסחיטת דמי החסות בציבור הערבי. מהלך זה נועד לפרק את החברה הערבית ולהחלישה עוד יותר.

אנו מטילים את מלוא האחריות להתפשטות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית על הממסד. במקביל  קוראים אנו לכוחות הפועלים בחברה להתמודד מול הגורמים הפנימיים שמתירים את התפשטות האלימות, ובמיוחד לגנות את החזקת הנשק והתפשטותה. חד״ש מדגישה כי כיום דרושה לכידות חברתית חזקה יותר אל מול כנופיות הפשע.

הוועידה ה-9 מחזקת את העמדה העקרונית של חד"ש נגד "השירות האזרחי", שהוא חלופה של השירות בצבא הכיבוש, ומזהירה מהניסיונות להחדיר "שירות" זה תחת כותרות אחרות. אנו מתנגדים כמו כן לכל הניסיונות להפיץ את תרבות ה״ביות״, שמטרתה לגדוע את הדור הצעיר משייכותו הלאומית. אנו מציינים כאן, כי המאבק נגד מדיניות האפליה הגזענית אינו ניתן להפרדה בשום אופן מהמאבק נגד מדיניות המלחמה והכיבוש ונגד הגזענות בכל צורותיה.

החזית מדגישה את נחיצותה של אחדות המאבק של האוכלוסייה הערבית ואת חשיבות המוסדות העממיים בראשות ועדת המעקב העליונה והוועד הארצי של ראשי הרשויות ערביות. כמו כן, מדגישה הוועידה כי הקמת הרשימה המשותפת נמנית גם היא עם הכלים המקדמים את אחדות המאבק של האוכלוסייה הערבית, יחד עם הכוחות הדמוקרטיים האמיתיים. אנו מציינים לחיוב את הפעלתם מחדש של מוסדות עממיים כמו ועד ההורים הערבים הארצי, ואת המאמצים הנוכחיים להקמה מחדש של הוועד הארצי של תלמידי התיכון הערבים.

חד"ש קוראת לבריתות פוליטיות חברתיות בהכנות לבחירות לרשויות המקומיות שייערכו בנובמבר 2018, במטרה להעלות את הפעילות בתחום הרשויות המקומיות לרמת מוכנות המתאימה לאתגרים ולסכנות שבפתח. בתוך כך יש לכונן פורמטים חברתיים המתעלים מעל להתלכדות על בסיס ההשתייכות המשפחתית או הדתית.

 

מעמד האישה והתגברות האלימות נגדה

מדיניות האפליה החברתית משפיעה על ציבור הנשים בכלל בשוק העבודה ובכל תחומי החיים. זו מתבטאת בקשיים בהשתלבותן של נשים בשוק העבודה וברמת השכר, כאשר אישה משתכרת בממוצע 70% משכרו של גבר.

סבל האישה הערבייה מהאפליה כפולי: פעם כאישה ופעם כערבייה.66% מהנשים הערביות מנושלות מהזכות להשתלב בשוק העבודה; 30% מבעלות תואר אקדמי או מקצועי אינן מועסקות; ובנוסף 50% מהנשים הערביות מועסקות במשרות שאינן תואמות את השכלתן.

תופעת האלימות נגד נשים מתעצמת, ובעיקר נגד נשים ערביות, המהוות שיעור ניכר מהנשים הנרצחות בכל שנה. בדומה למעגל האלימות בכלל בחברה הערבית, גם במקרים של רצח נשים ערביות בולטת התרשלות מערכת אכיפת החוק.

הוועידה מאמצת את ההמלצות והדרישות מהמשטרה שנוסחו בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות החברה עאידה תומא-סלימאן, במהלך השנתיים האחרונות, במטרה לעקור את תופעת האלימות הנפשעת נגד נשים, ואת דרישתה ממערכת החוק למצוא את הרוצחים ולמצות את הדין איתם.

 

הבחירות להסתדרות

הוועידה ה-9 של החזית קוראת לפעילי חד"ש להתגייס למען הצלחתה בבחירות לוועידת ההסתדרות, למועצות הפועלים, לנעמ"ת ולהסתדרות המורים, ובמיוחד במועצות הפועלים ובנעמ"ת בנצרת ובמשולש הדרומי. הוועידה מברכת את החברה ח'תאם ואכד, שתמשיך לעמוד בראש סניף נעמת בגליל המרכזי (שפרעם), לאחר שהיא יו"ר הרשימה היחידה המתמודדת בבחירות במרחב זה.

אנו משתתפים במערכת בחירות זו במטרה לחזק את האיגודים המקצועיים, כדי שאלה יוכלו להגן על זכויות העובדים והשכירים מול המדיניות הכלכלית הניצית של כל ממשלות ישראל, ובמיוחד שלוש הממשלות האחרונות בראשותו של בנימין נתניהו. מדיניות זו מקצצת בתקציבים החברתיים, למרות שבמסגרת OECD, ישראל מוציאה הכי פחות על תחומים חברתיים כמו בריאות, רווחה וחינוך, ונמצאת בתחתית המדרג החברתי במספר תחומים.

בהזדמנות הזו, אנו קוראים להשתתפות רחבה של הציבור בתהלוכות ובהפגנות לציון ה-1 במאי בכל מקום ובמיוחד בנצרת ובתל אביב.

 

סוריה והמצב האזורי

הוועידה ה-9 של החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון מגנה את המתקפה האמריקאית הנפשעת על סוריה, לגביה נטען כי היא תגובה לפשע השימוש בנשק כימי ב-ח'אן שייח'ון בסוריה. הוועידה מדגישה כי אין שום הצדקה שארה"ב, שכבר השתמשה בנשק שתוצאותיו הרס ורצח המוני נגד מדינות רבות בעולם, ואשר תומכת בכיבוש הישראלי הנפשע, תעמיד את עצמה כשופט במקרים של פשעים נגד האנושות.

במקביל, מגנה הוועידה בחריפות כל שימוש בנשק כימי וכל סוג של פשע נגד האנושות בסוריה ובכל מקום אחר בעולם, ובמיוחד את הפשע בח'אן שייח'ון המציב את השאלה "מי מרוויח?".

הוועידה מגנה את המתקפה הבינלאומית על סוריה שמובילה ארה"ב, שמטרתה פגיעה במדינה הסורית ובאחדותה הגיאוגרפית. אנו קוראים לפתרון הסכסוך הסורי על בסיס פתרון מדיני; ומציינים שכל פתרון חייב להתבסס על אחדות סוריה כמדינה ועל רצון העם הערבי הסורי.

החזית מתייצבת לצד העמים הלובי והתימני במאבקם מול הריאקציה הערבית, האימפריאליזם האמריקאי והכוחות החשוכים שפועלים לפירוק שתי המדינות. העם העירקי עודנו נכווה יום יום מאותה מזימה ארוכת שנים.

 

ההחלטות יתפרסמו בגיליון "זו הדרך" הקרוב