פורסם ספר חדש על הפשיסטים היהודים בפלשתינה בעת המנדט הבריטי

בלונדון פורסם באחרונה ספר חדש שנכתב על ידי ד"ר דן תמיר מאוניברסיטת בן גוריון העוסק בפשיזם היהודי בפלשתינה בעת המנדט הבריטי בין השנים 1942-1922. הפשיזם כתופעה היסטורית נקשר בעיקר במשטריהם של בניטו מוסוליני ואדולף היטלר.

איטליה וגרמניה היו שתי המדינות שבהן מפלגות פשיסטיות לא רק פעלו בזירה הפוליטיתאלא גם עלו לשלטון ושינו את המשטראולם כתופעה חברתית ופוליטיתהפשיזם לא היה תופעה ייחודית לאיטליה או לגרמניהאלא חלק מן המרחב הציבורי בכל החברות המודרניות של אותה תקופהבמהלך שנות העשרים והשלושים של המאה הקודמתתנועות פשיסטיות צצו ושגשגו בכל רחבי העולם.

בהשראת הצלחת הפשיסטים באיטליה קמו תנועות וארגונים דומים בכל רחבי העולםמנורבגיה עד אוסטרליהמארה"ב עד יפן. גם בהחברה היהודית בארץ שלאחר מלחמת העולם הראשונה קמה ופעלה תנועה פשיסטית.

2018-06-11_200343

אדולף היטלר, בעת ביקור באיטליה, וידידו הטוב בניטו מוסוליני (צילום ארכיון: הומניטה)

ספרו של תמיר עושה שימוש במודל מקובל במדעי המדינה הבוחן תופעות של "פשיזם גנרי", מהסוג שהיה נפוץ בכל העולם באותה תקופהכדי לשרטט את דיוקנו של הזרם הפשיסטי הקטן אך הלא מבוטל שפעל בארץ בשנים הללוסביב האגף האקטיביסטי של התנועה הרוויזיוניסטית כעת תנועת הליכוד

באמצעות סקירה וניתוח של דעותיהם ורעיונותיהם של מספר פעילים בולטים כאיתמר בן אב"י, אבא אחימאיראורי צבי גרינברגיהושע השל ייביןווולפגנג פון ויזל ואברהם שטרןמשחזר הספר את קורותיו של הפשיזם העברי באותה תקופההחל מן ההיקסמות מהרודן האיטלקי מוסוליני ואופן השתלטותו על איטליהעבור בהקצנה במקביל לאירועים באירופה ובארץ במהלך שנות השלושים.

לדברי תמיר "הספר מראה שקיומה של תנועה פשיסטית בארץ באותה תקופה לא רק שאינו מעיד על ייחודיות ישראלית או ציונית כלשהיאלא להיפךהוא מהוה עדות נוספת לכך שהחברה הישראלית אינה שונה מהותית מחברות אחרות בנות תקופתה".

לעמוד הבית של הספר (באנגלית):

https://www.palgrave.com/us/book/9783319736785