פועלי כי"ל סגרו את שערי מפעלים; שביתה בנמל אשדוד; עיצומים במשרד הרווחה ובנתב"ג; המורים הכריזו סכסוך עבודה; עובדי "אסם" הפגינו

קבוצות רבות של עובדים פתחו אתמול (ראשון) בצעדים ארגוניים. עובדי קונצרן כי"ל המופרט מונעים הוצאת סחורות בכל מפעלי החברה באזור הדרום וכן מניעת כניסת חומרי גלם שאמורים לשמש בפעילות השוטפת של המפעלים. זאת בתגובה ל"תוכניות ההתייעלות" שמובילה כיל הכוללות פיטורים רבים וסגירת מפעל המגנזיום. יו"ר ועד העובדים בים המלח, ארמונד לנקרי מסר כי כל ועדי העובדים של כי"ל פתחו בעיצומים נגד כוונת ההנהלה לסגור את מפעל המגנזיום בנגב ולפטר עובדים.

2014-11-03_195652

הפגנת עובדי כי"ל בתלאביב מול מטה החברה שבמרכז העיר, מארס 2014 (צילום: ההסתדרות בנגב)

כמו כן, מפקחי משרד הרווחה פתחו אתמול בעיצומים במחאה על העומס המוטל עליהם ועל העדר תנאי עבודה מתאימים. במסגרת העיצומים בהם נוקטים 250 מפקחי המשרד המועסקים בכל הארץ, יופסק אישור של העברות כספים לרשויות המקומיות. זאת, בשל שינויים חד צדדיים שביצע משרד הרווחה בהגדרת תפקידם ללא הגדלת כוח האדם או גמול כספי וללא משא ומתן עם נציגות העובדים. משמעות העיצומים היא כי מוסדות המעניקים שרותי רווחה בקהילה, בהם מעונות לאנשים בעלי מוגבלויות, בתי אבות, משפחות אומנה ועוד לא יקבלו תקציב להפעלתם. בנוסף לא יאשרו המפקחים אבחונים שונים. שיבושים כבדים בלוח הטיסות בנתב"ג לאחר שוועד העובדים החליט אמש על נקיטת עיצומים וקיום אספות הסברה. הוועד החליט על הצעדים בעקבות משבר במשא ומתן בינו לבין משרד האוצר בנושא חידוש הסכמי העבודה. לא ברור לפי שעה מתי תתחדש העבודה. כעבור מספר שעות, לאחר התערבות יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, העיצומים נפסקו.

ארגון המורים העליסודיים הכריז אתמול על סכסוך עבודה בחינוך העליסודי לאור כוונתו להעביר את בתי הספר המקצועיים לידי משרד החינוך. לדברי הארגון, משרד הכלכלה ומשרד החינוך לא עמדו בהסכמים כלפי בתי הספר המקצועייםטכנולוגיים שבפיקוחו ובכך פגע במורים המועסקים בבתי הספר המקצועיים ובתלמידים. סכסוך העבודה הוכרז גם נגד החברות שמפעילות את בתי הספר העליסודיים. יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר: "אנו דורשים שבתי הספר המקצועיים יועברו לידי משרד החינוך. אין כל סיבה לניהול שתי מערכות חינוך נפרדות אחת לבתי הספר שבפיקוח משרד החינוך, והאחרת, בתנאים נחותים, לבתי הספר המקצועייםטכנולוגיים שבפיקוח משרד הכלכלה". לדבריו, "אין כל סיבה למנגנונים כפולים ולעלויות כפולות, ובוודאי שאין כל סיבה או היגיון בהמשך הפגיעה במורי ותלמידי החינוך המקצועיטכנולוגי".

אתמול הפגינו עשרות מעובדי מפעל "נסטלה" של חברת "אסם" בקריית מלאכי נגד החלטת ההנהלה להעביר את המפעל לערד, עקב בקשת שר האוצר. "שר האוצר זורה חול בפני הציבור, הוא לא פותח מפעל חדש בערד אלא מעביר מפעל, הנהלת אוסם ירקה לנו בפנים", אמר יו"ר ועד העובדים, משה מכלוף. בסוף השבוע אמר שר האוצר יאיר לפיד כי חברת "אסם" תפעיל מפעל חדש בערד במקום מפעל האמריקאי "מגבות ערד", שנסגר בשבוע שעבר בגלל העברת קווי הייצור לירדן.

יצוין העיצומים בשירות התעסוקה נכנסו אתמול לשבוע השלישי. במסגרת העיצומים, כל לשכות התעסוקה ברחבי הארץ תהיינה סגורות לקבלת קהל. עובדי שירות התעסוקה מוחים על המחסור החמור בכוחאדם, התנהלות חדצדדית של ההנהלה וכוונתה לסגור חלק מסניפי השירות– דבר שיפגע לטענתם בנגישות השירות לציבור. ועד עובדי נמל אשדוד פתח אתמול בשביתת פתע, במסגרתה השבית את מערכת המחשוב של מערך המכולות. מהוועד נמסר כי הרקע לשביתה הוא החלטת מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, להשעות את מזכירת ועד עובדי המינהל, מיכל לוגסי, מהשתתפותה בוועדות קליטת עובדים של הנמל – בניגוד להסכם הקיבוצי.