עתירה של האגודה לזכויות האזרח נגד מח"ש: איספו מידע על אלימות משטרתית

חלק משמעותי מהדרך למאבק באלימות משטרתית עובר באיסוף מידע, אבל המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לא מפלחת את התלונות שמתקבלות אצלה לפי סוג האמצעים בהם נעשה שימוש שלא כדין. האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ נגד מח"ש בדרישה שתעשה זאת.

2017-07-05_200643

הפגנת יוצאי אתיופיה נגד אלימות המשטרה (צילום: הקיבוץ)

המשטרה משתמשת באמצעי שונים להפעלת כוח, כגון אלות, בואש, טייזר, גז מדמיע, רימון הלם וכדורי ספוג, אבל אין לה מעקב אחר אופן השימוש באמצעים אלה ועל תוצאות השימוש. לעומת זאת, במח"ש מתקבלות מדי שנה אלפי תלונות על אלימות משטרתית. בתלונות אלו יש מידע רב, שעשוי לאפשר תמונה רחבה ולסייע בצמצום המקרים של שימוש פסול בכוח. אולם למרות המודעות ההולכת וגוברת לצורך בטיפול מערכתי באלימות המשטרתית, מח"ש מסרבת לאסוף נתונים על סוג הכוח שהופעל.

במשך שנים ארוכות פנו מבקר המדינה, ועדות הכנסת וארגוני זכויות אדם בדרישה לקבל מידע אודות תלונות שהוגשו למח"ש בגין שימוש באמצעי הכוח השונים על ידי המשטרה, אך מח"ש מסרבת לאסוף את הנתונים. עקב כך אי אפשר לדעת מה הסכנות שטמונות בכל אחד מאמצעי הכוח, ואי אפשר להיאבק באלימות המשטרתית. האמצעי היחיד שלגביו מח"ש אוספת מידע הוא אקדח הטייזר, ואף זאת רק לאחר לחצים שהופעלו עליה במשך שנים.

את העתירה הגישה עו"ד אן סוצ'יו, מהאגודה לזכויות האזרח. "הסירוב של מח"ש לאסוף את הנתונים הוא לא סביר. אלפי אזרחים מתלוננים בכל שנה על אלימות משטרתית, ואף אחד לא בודק באילו אמצעים השתמשו נגדם. האם יש שימוש מוגזם בגז מדמיע או באלות? אף אחד לא בודק. המצב הזה חייב להסתיים כדי שנוכל כחברה למגר את התופעה", מסר עו"ד אבנר פינצ'וק, מנהל היחידה לזכויות אזרחיות באגודה לזכויות האזרח.