עתירה: הממשלה אינה מקיימת את הנדרש בחוק להעסקה הוגנת של העובדים הזרים

עמותת קו לעובד הגישה באחרונה עתירה לבג"ץ נגד מוסד הממונה על זכויות עובדים זרים במשרד הכלכלה. המשרד הוקם כדי להבטיח את זכויות העובדים הזרים ולהגן עליהם לפי חוק עובדים זרים שחוקק ב-1991. תיקון 13 ממארס 2010 מקנה לממונה סמכויות כדי לשמור על העסקה הוגנת של העובדים הזרים בישראל.

2016-10-01_173417

עובדים זרים במשרדי קו לעובד בתלאביב (צילום: קו לעובד)

העובדים הזרים הם העובדים המוחלשים ביותר בשוק העבודה הישראלי, והם חשופים לניצול מחפיר ולהפרה שיטתית של זכויותיהם. לקו לעובד הגיעו תלונות רבות על כך והוא יזם פנייה במסגרת חוק חופש המידע כדי לקבל מידע על תפקודו של מוסד הממונה על עובדים זרים, שהיה אמור לטפל בתלונות העובדים הזרים. המידע חשף כי מוסד הממונה אינו ממלא את התפקידים שניתנו לו עלפי חוק. כאמור, מוסד הממונה הוקם ב-2010 לאחר שיחידת הסמך לעובדים זרים הועברה ממשרד התמ"ת אל רשות האוכלוסין וההגירה. מאחר שהרשות עוסקת במעצר שוהים זרים בישראל שלא כחוק וגירושם, נוצר צורך, לדעת המחוקק וגורמים מקצועיים, להרחיב את סמכויות הממונה על העובדים הזרים בעבודה במשרד הכלכלה, שתפקידו לאכוף חוקי עבודה על מעסיקים, מתווכים וקבלני כוחאדם. התיקון הנ"ל לחוק מרחיב את סמכויות הממונה על עובדים זרים.

חשיפת המידע על אי תפקודו של מוסד הממונה על עובדים זרים, לפי הסמכויות שניתנו לו בחוק, הובילה ליוזמת עמותת קו לעובד להגיש עתירת צו על תנאי לבג"צ במטרה שהממשלה ומשרד הכלכלה ידאגו להפעלת מוסד הממונה על עובדים זרים לפי החוק. לפי העתירה, לממונה על עובדים זרים סמכות לפי חוק לאכוף על מעסיק, מתווך כחאדם, קבלן, זכויות עובדים זרים שקופחו. הממונה יכול היה לפעול להגברת המודעות בקרב עובדים זרים לפנות אליו בבעיותיהם, אך אינו עושה זאת. לממונה זכות לקבוע נהלי טיפול בתלונות עובדים זרים, אבל אינו עושה זאת. לפי העתירה, משרד הכלכלה קבע תקן אחד בלבד לטיפול בעובדים הזרים, תקן הממונה על עובדים זרים, ובו מועסקת עו"ד איריס מעיין. המשרד אינו מקצה תקנים נוספים, ועובד אחד אינו יכול להשתלט על כלל הבעיות הקשורות בטיפול בזכויות המופרות של העובדים הזרים. כמו כן "המוסד הממונה אינו פועל להשגת מטרותיו. הסמכויות שהוקנו לו על פי חוק הפכו לאות מתה".

לעיון בעתירה שהוגשה על ידי "קו לעובד"