עשרת אלפים ערבים ויהודים הפגינו בערערה נגד הריסת בתים; ח"כ עודה דורש להקים ועדת חקירה

עשרת אלפים בני אדם הפכינו אחר הצהריים (שבת) בוואדי עארה נגד הרס המבנים באום אלחיראן ובקלנסווה ומותו של יעקוב אבו אלקיעאן, האזרח שדרס למוות את השוטר ארז לוי. מאות מהמפגינים חסמו את צומת הכניסה לערערה. ושבעה מהם נפצעו באורח קל לאחר שהמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפנותם. הצלם ג'רוג' דבס וחובש מד"א נפצעו לאחר שנורו לעברם כדורי ספוג. דבס אושפז בבית חולים העמק שבעפולה.

בהמשך השתמשה המשטרה גם במכת"זית (מכונית התזה) שהשפריצה על המפגינים חומר בעל ריח חריף. בעקבות ההפגנה נחסם לזמן קצר קטע מכביש 65. על ההפגנה היום ועל צעדי מחאה נוספים החליטה ועדת המעקב עליונה של האזרחים הערבים בישראל. חברי ועדת המעקב החליטו בין היתר לבנות מחדש את 15 המבנים שנהרסו ביישוב הבדואי ולארגן ביום שני הקרוב שיירת מכוניות שתצא מקלנסווה לקרית הממשלה בירושלים.

2017-01-21_235604

מפגינים, אחה"צ, בערערה שבוואדי עארה (צילום: אל אתיחאד)

להפגנה הגיעו אזרחים ערבים וגם יהודים רבים, בהם חברי כנסת מהרשימה המשותפת וחברים בוועדת המעקב בראשות מוחמד ברכה. ההפגנה נערכת תחת אבטחה כבדה ולפחות 500 שוטרים הוצבו באזור ואדי עארה. חלק מהמפגינים נשאו דגלי פלסטין, ואחרים הניפו דגלים שחורים ואת תמונתו של אלקיעאן. המוחים גם נשאו שלטים עליהם נכתב "נאבק מאוחדים נגד ממשלת הגזענות וההרס", "ארדן פושע מלחמה" ו"די להרס הבתים". המפגינים יצאו מבניין המועצה בערערה בצעדה לכיוון בתים בכפר להם הוצאו צווי הריסה.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר במהלך ההפגנה "הגיעו לפה היום מעל לעשרת אלפים אנשים בדרישה חד משמעית להקמת ועדת חקירה שתחשוף את מסכת האינטרסים והשקרים של נתניהו, ארדן והמשטרה. השר גלעד ארדן שלא פספס אף מיקרופון ביום הפינוי בשביל לשקר, להסית וללבות את הלהבות חייב להתפטר לאלתר". מוקדם יותר, היום, דווח כי משפחתו של אבו אלקיעאן עתרה לבג"ץ בבקשה להחזיר לה את גופתו  באופן מידי. העתירה הוגשה באמצעות מרכז עדאלה ומרכז אלמיזאן. דיון בעתירה יתקיים ביום שני הקרוב

היום בצהריים הגיעו מאות ערבים ויהודים לאוהל המחאה בצומת שוקת שבנגב, ודרשו מהמשטרה לשחרר את גופתו של אבואלקיעאן לקבורה, ללא תנאים. המפגינים נשאו שלטים שקראו להקים ועדה שתחקור את התנהלות המשטרה במהומות, ודרשו מהשר לביטחון הפנים גלעד ארגן להתפטר מתפקידו. "יש לשחרר את גופתו של השהיד אבואלקיעאן ולהדיח את ארדן", קראו.