עשרות סופרים יחלקו את כספי המענק של מפעל הפיס עם פסטיבל דוקאביב

מחאת הסופרים נגד מפעל הפיס מתרחבת: ועשרות סופרים שהוגשו לפרס ספיר לשנת 2019 הודיעו במכתב רשמי כי אם יכללו בשלבים המתקדמים של הפרס, בהם ניתן מענק כספי, יחלקו את כספי המענק עם פסטיבל דוקאביב, באופן שיפצה על החלטת דירקטוריון הפיס לבטל את התמיכה בו. בין הסופרים החתומים על המכתב נמצאים שמותיהם של דרור משעני, נגה אלבלך, מיכל בן נפתלי, מתן חרמוני, יערה שחורי, נעה ידלין וסופרים נוספים, הנחשבים למועמדים טבעיים להיכללות ברשימות הארוכה והקצרה לפרס ואף לזכייה.

2019-07-04_195048

צילום מתוך הסרט "לאה צמל עורכת דין"

מחאת הסופרים היא צעד נוסף בהתקוממות המתרחבת נגד החלטת דירקטוריון הפיס בשבוע שעבר להספיק את התמיכה בדוקאביב, בעקבות זכייתו של הסרט על עו"ד לאה צמל בפרס הראשון בתחרות. הפרס, במימון הפיס, ניתן ליוצרי הסרט, רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, אך עורר קריאות מחאה מטעם ארגוני ימין, בהם "אם תרצו". דירקטוריון הפיס נכנע ללחץ ואף הודיע כי יפעל למשוך את כספי הפרס מהזוכים בו השנה.

מחאה נגדית קמה בעקבות ההחלטה בתחומים שונים של עולם התרבות והאמנות, הנתמך בשיעורים גבוהים על פי חוק בידי הפיס. כך, למשל, הודיעו שניים מחברי ועדת השיפוט לפרס ספיר, שאול סתר ורועי גרינוולד, על פרישתם מהוועדה ושלוש סופרות — לאה איני, נעמי לויצקי ואורית ולפיילר — הודיעו כי הן מושכות את המועמדות לפרס לשנת 2019. עוד קודם נודע כי כתב העת "עירובין" דוחה את מענק התמיכה שנתן לו הפיס ואתמול התברר שגם כתב העת האינטרנטי, "המוסך", דוחה את כספי מפעל הפיס.

"אם וכאשר ניכלל באחת הרשימות של המועמדים לספיר, נעביר כולנו באופן קולקטיבי חלק מכספי הזכייה העתידיים שלנו למימון המענק לסרט הזוכה", כתבו הסופרות והסופרים החתומים על המכתב. "בדרך זאת, אנו מבקשים להביע את מחאתנו על הניסיון לפגוע בפסטיבל דוקאביב וביוצרי הסרט 'לאה צמל, עורכת דין', ולתבוע את מה ששייך לכולנו — כספי מפעל הפיס אינם שייכים לאדם כזה או אחר, עם עמדה פוליטית כזאת או אחרת, הם שייכים לכלל ציבור יוצרי ואוהבי התרבות והאמנות. במשך שנים עשה מפעל הפיס רבות לקידום התרבות בישראל, וללא פניות. כיוון שהחלטתו לבטל את המענק התקבלה מטעמים פוליטיים פסולים, החלטנו להתערב על פי צו מצפוננו ולפעול כך שכספי מפעל הפיס יועברו גם יועברו, בניגוד להחלטתו, למימון המענק. עם זאת, אנו עדיין מקווים שמפעל הפיס יחזור בו משלילת המענק. כמו כן, אם מפעל הפיס יבטל את המענק באופן רטרואקטיבי ליוצרי 'לאה צמל, עורכת דין', נשקול צעדים נוספים".

אל גל מחאות שהתעורר בעקבות החלטת מפעל הפיס לבטל את הפרס הצטרפה ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש) שמסרה: "מפעל הפיס נכנע ללחצים של קבוצות פשיסטיות כמו אם תרצו, ששמו לעצמם מטרה לחסל את היצירה הביקורתית בישראל. לאה צמל היא אישה אמיצה הנאבקת בכיבוש, ולכן כל מי שמאמין בזכויות אדם צריך להתייצב לצדה של צמל ולצד יוצרי הסרט".

עוד על המאבק במפעל הפיס, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 4):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019break/07/G26_2019.pdf