עשרות סוכני המשטרה החשאית בצ'ילה הורשעו בעקבות הרצח של מנהיגים קומוניסטים

53 סוכני המשטרה החשאית לשעבר בצ'ילה הורשעו בחטיפתם, עיוניים והיעלמותם של שמונה מנהיגים קומוניסטים ב-1976 בתקופת הדיקטטורה הפרואמריקאית של הגנרל אוגוסטו פינושה. הם נידונו לתקופות מאסר ארוכות, עד ל-20 שנות מאסר. כך מסר היום (רביעי) שבועון המפלגה הקומוניסטית הצ'יליאנית "אל סיגלו".

2018-12-05_212821

קרובי הנעדרים הקומוניסטים בעת הדיקטטורה של פינושה מפגינים ליד בית המשפט (צילום: אל סיגלו)

המשפט שהסתיים אתמול היה הגדול בו נשפטו האחראים להפרה השיטתית של זכויות אדם בעת המשטר הצבאי שהחל עם ההפיכה העקובה מדם בספטמבר 1973 והסתיים ב-1990. על פי העדויות שנאספו במשפט, הסוכנים האחראים למותם של הפעילים הקומוניסטים חטפו אותם ברחובות הערים, עינו אותם קשות, גרמו למותם על ידי הצמדת שקיות ניילון לראשם והשליכו את הגופות לים לאחר שנקשרו לחלקי פסי רכבת.

החטיפות ומעשי הרצח נערכו במסגרת "מבצע רחוב קונפרנסיה" בו הצבא חיסל כמעט את כל ראשי המפלגה הקומוניסטית שפעלה במחתרת. יצוין שלמרות האבדות הכבדות כולל חלק לא מבוטל ממנהיגי המפלגה, הקומוניסטים המשיכו לפעול במהלך שנות הדיקטטורה הרבות ועד ליציאתם מהמחתרת בתחילת שנות ה-90. בשנות שלטונו הארוכות של פינושה נרצחו כ-3 אלף אזרחים, 1,192 מהם מוגדרים "נעדרים" וגופותיהם טרם נמצאו. כמו כן, כ-33 אלף אנשי שמאל ופעילים באיגודים המקצועיים נכלאו ורובם היו קרבנות לעינויים קשים.