עשרות ארגונים קוראים לחברי הכנסת: עצרו את הפגיעה בארגוני החברה האזרחית

עשרות ארגונים חברתיים, סביבתיים ולמען זכויות אדם פנו אתמול (שני) בקריאה לכל חברי הכנסת: "עצרו את הפגיעה בארגוני החברה האזרחית". בימים האחרונים פורסם תזכיר חוק ממשלתי תחת הכותרת של הגברת שקיפות וחובת גילוי לעמותות הנתמכות על ידי מדינות זרות

2015-11-24_165041

שרת המשפטים איילת שקד בכנס של "אם תרצו", נובמבר אשתקד (צילום: אל אתיחאד)

על כך הגיב ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת): "שרת המשפטים איילת שקד מקדמת חוק תיוג עמותות שמאל בשם ה'שקיפות'. רשם העמותות גילה אתמול בכנסת שמי שנהנית מחיסיון על התורמים היא דווקא עמותת 'אם תרצו', המקורבת מאד לשרת המשפטים. מעניין מה יש להם להסתיר". יצוין בימים האחרונים פורסם תזכיר חוק ממשלתי תחת הכותרת של הגברת שקיפות וחובת גילוי לעמותות הנתמכות על ידי מדינות זרות. הצעת חוק זו מבקשת לסמן באות קין ארגונים, תוך שימוש ציני במושג השקיפות. יודגש כי כבר היום קיימת חובת גילוי לגבי מקורות מימון מישויות מדיניות זרות של עמותות ולכן מדובר בחוק מיותר. אותן מדינות זרות מממנות גם מוסדות אקדמיה, עיריות ואף משרדי ממשלה. כמו כן, הצעת החוק אינה מטילה כל חובת גילוי על תרומות של גופים פרטיים זרים לעמותות, ובכך יוצרת הפליה פסולה בין עמותות על פי מקורות המימון שלהם.

בין הארגונים החותמים על הפנייה: אדם טבע ודין, סיכוי, עיר עמים, האגודה לזכויות האזרח, תג מאיר, קו לעובד, המשמר החברתי, רבנים למען זכויות אדם, שותפות, יוזמות קרן אברהם ועוד. הארגונים ציינו בפנייתם ש"הניסיון שנעשה בהצעת החוק, להציג את ארגוני החברה האזרחית כבלתי לגיטימיים, לא זו בלבד שחוטא למציאות, אלא עתיד לפגוע באופייה הדמוקרטי של ישראל, בחופש הביטוי ובזכותם של אזרחים להתאגד למען זכויותיהם ולקידום מטרותיהם. אנו מתנגדים בכל תוקף לניסיון להלך אימים על ארגוני החברה האזרחית, באמצעות תיוג והכפשה ובאמצעות הטלת מגבלות בלתי מידתיות שיפגעו בפעולתם השוטפת. הגם שעל רובנו החוק, אם יעבור, לא יחול, אנו קוראים לכן ולכם לעצור את עצם הפגיעה בארגוני החברה האזרחית ולמנוע את קידום הצעת החוק".