עשרות אנשי רוח בולטים פנו לנתניהו: לישראל אין בעיית פליטים ואין לה כל קושי לקלוט אותם

35 אנשי רוח בולטים שלחו הבוקר (חמישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בו הם קוראים למנוע את גירוש מבקשי המקלט מישראל. "אנחנו קוראים לכם לעצור את גירושם של מבקשי המקלט מאריתריאה ומסודן, גברים ונשים הנושאים בגופם ובנפשם את הצלקות המחרידות מבריחתם וממחנות העינויים בסיני, ילדים שנולדו בישראל, המבקשים מאיתנו רק דבר אחד: לחיות", כתבו במכתב, שנשלח גם לכל חברי הכנסת. על הפניה חתומים בין השאר הסופרים דויד גרוסמן, עמוס עוז, א.ב. יהושע, מאיר שלו, אתגר קרת, צרויה שלו, אורלי קסטל בלום ונעה ידלין והמחזאים עדנה מזי"א ויהושע סובול.

2018-01-18_181232

מפגינים נגד הגירוש מול ביתו של ח"כ אלי אלאלוף בבארשבע ביום שלישי האחרון (צילום: עוצרים את הגירוש)

"למול גל הפליטים האדיר השוטף את המערב ואת יבשת אפריקה, מספר מבקשי המקלט השוהים בישראל מהווה פחות מחצי אחוז מאוכלוסייתה, ושעריה נעולים בפניהם מאז 2012", הוסיפו. "לישראל אין בעיית פליטים ואין לה כל קושי כלכלי לקלוט וליישב אותם, ולכוונם אל עבודות סיעוד, חקלאות ובניין המשוועות לידיים עובדות. בעוד כ-100,000 נתינים זרים, רובם ממזרח אירופה, השוהים במדינה ללא היתר אינם נרדפים ואינם יעד לגירוש בכוח, הפכה ממשלת ישראל דווקא את35,500 מבקשי המקלט מאפריקה – את הנמלטים מאש והנזקקים מכל להגנה – ליעד לרדיפה ולגירוש בכפייה".

עוד הוסיפו הכותבים כי טענת ממשלת הימין לפיה אלה אינם מבקשי מקלט "מופרכת", והזהירו כי במדינה השלישית אליה הם צפויים להגיע, "מחכים להן עינויים ואף הוצאות להורג. עוד הדגישו ש"ההיסטוריה שלנו כעם מתהפכת בקבר הזה שכורים לה. אסור שיהודים ירדפו ויגרשו פליטים, אסור שמדינת ישראל תחולל את האסון ההומניטרי הזה, ובידיכם הזכות למנוע אותו". כמו כן, נכתב כי "גירוש מבקשי המקלט צפוי להתחיל לקראת יום השואה. אנו קוראים לכם לפעול במוסריות, באנושיות ובחמלה הראויות לעם היהודי, ולעצור מבעוד מועד את גירוש הפליטים אל הגיהינום שממנו נמלטו. אחרת לא תהיה לנו תקומה".

המכתב מצטרף לשורה של התבטאויות ואירועים בימים האחרונים נגד הכוונה לגרש מישראל מבקשי מקלט מאריתריאה וסודאן. אתמול השתתפו מאות בני אדם בכנס נגד הגירוש בכנסת, שיזמו חברי הכנסת דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), מיכל רוזין (מרצ) ואיל בן ראובן (המחנה הציוני). שלשום נערך אירוע דומה בהשתתפות רבנים ביוזמת מכון הרטמן ורבנים למען זכויות אדם. שלשום גם התקיימו הפגנות שיזמו סטודנטים מול בתי שרים וחברי כנסת בירושלים, תל אביב, באר שבע וחיפה. גם אלי נחמה, מנהל בית הספר ביאליק רוגוזין בתל אביב, שבו לומדים ילדים רבים של מבקשי המקלט, קרא השבוע למנוע את הגירוש והזהיר כי הגירוש אינו מוסרי ויהווה בכייה לדורות.

עמנואל ימאנה, מבקש מקלט מאריתריאה שנמצא כבר עשר שנים בישראל, הבהיר בכנס החירום שנערך בכנסת כי הוא וחבריו לא יסכימו לגירוש והאשים את הממשלה בגזענות. "אישה סודנית בהיריון יכולה לעמוד בתור למשרד הפנים במשך ימים בזמן שבתור הסמוך איש בהיר בחליפה ועניבה ייכנס מיד", טען. "תרחיבו את מתקן סהרונים, כי אנחנו נשב בכלא. אל תשלחו אותי אל המוות", ביקש.

סמהית מהארציון, מבקשת מקלט מאריתריאה ופעילה חברתית, סיפרה "הגענו לכאן בדרך לא דרך. חלקנו קורבנות עינויים, קורבנות אונס. הילדה שלי היא העתיד שלי, כמו שכל ילד הוא העתיד של העולם. במקום לתת לה לגדול בסביבה טובה, מה אני אגיד לה? שמגרשים אותנו? ומה השלב הבא? אנחנו בחושך. בבקשה מכם, תעמדו לצידנו עם לב גדול, תעזרו לנו".

שולה קשת, פעילה חברתית בשכונת נווה שאנן שבדרום תל אביב, הדגישה כי הסיבה לגירוש אינה ניסיון להיטיב את מצבם של שכניה, כפי שטוענת הממשלה. "מאחורי הגירוש של מבקשי המקלט מסתתר כיבוש של דרום תל אביב על ידי טייקונים", אמרה. "כשנתניהו הגיע אלינו ואמר 'נחזיר את דרום תל אביב לתושבים', הוא שיקר. הוא מתכנן לגרש אותנו. את כולנו. בונים מגדלי פאר לעשירים. יש כאן פשע של גירוש המוני של אלפים. יהודים ולא יהודים. מרתיח אותי שמשתמשים במצוקה שלנו, תושבות ותושבי דרום תל אביב, כדי לתת לגיטימציה לגירוש".

עדי הר צבי מתנועת "עוצרים את הגירוש" הוסיפה כי "ההחלטה על הגירוש מערערת את כל ערכי המוסר שעליהם התחנכו. אנחנו למדנו שלא מפקירים אדם הקורא לעזרה, אנחנו מדינה של פליטים ואיננו יכולים להפקיר את אלה המבקשים את עזרתנו. אנחנו לא מסוגלים להסתכל לבני אדם בעיניים ולשלוח אותם למותם". ח"כ חנין תהה: "איך אפשר לדמיין תמונות של העלאת בני אדם על מטוסים בכוח אל סכנת חיים? החלטת הממשלה לגרש את מבקשי המקלט היא לא אנושית, לא חוקית ולא מוסרית. היא גם לא יהודית. 'ואהבת את הגר' היא המצווה שחוזרת הכי הרבה פעמים בתורה. אנחנו זוכרים את המאה ה-20 שבה נרדפנו וחיפשנו מקלט ובאנו בטענות למדינות שסגרו בפנינו את השערים".