עשור לאחר השביתה הארוכה ושבירת ההתארגנות: נהגי מטרודן הכריזו סכסוך עבודה

ההסתדרות במרחב הנגב הודיעה להנהלת חברת מטרודן כי כ-220 עובדי החברה התאגדו בשורות ההסתדרות, לאחר שלמעלה משליש מהם חתמו כחוק על טופסי ההצטרפות לארגון העובדים. במקביל, הודיעה ההסתדרות למנכ"ל מטרודן אילן קרני, על סכסוך עבודה שהוכרז בקרב עובדי החברה. מטרודן הינה חברת תחבורה פרטית שהוקמה ב-2003. החברה זכתה במכרז להפעלת קווי האוטובוס הפנימיים בבאר שבע. זאת לאחר שהופרטו הקווים שהופעלו על ידי העירייה באמצעות "שירותי תחבורה ציבוריים באר שבע". החברה מפעילה צי של עשרות אוטובוסים הנוסעים ביותר מ-20 קווים ומשרתים רבבות נוסעים מדי יום.

2015-06-13_195037

בהודעה מטעם ההסתדרות נכתב כי "עובדי החברה החליטו להתאגד על רקע רצונם להבטיח את ביטחונם התעסוקתי ולשפר את תנאי העסקתם". בין היתר, העובדים מתלוננים כי הם סובלים מהתנהגות גסת רוח, זלזול, עלבונות והתעמרויות חוזרות ונשנות מצד הדרג הניהולי בחברת האוטובוסים. לצד זאת, נהגי החברה משובצים למשמרות ארוכות וקשות המגיעות לעתים ל-12 שעות על ההגה, ועד כה זכו להתעלמות מצד הנהלת החברה כשביקשו להקל על תנאי עבודתם. עוד נכתב בהודעה כי "סכסוך העבודה הוכרז בהסתדרות לאחר שההנהלה התעלמה לחלוטין מההודעה על דבר ההתאגדות, וסירבה להיכנס למו"מ עם העובדים על הסכם קיבוצי שיסדיר את תנאי העסקתם וישים סוף ליחס הפוגעני אותו הם מקבלים".

יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף, מסר: "יש לנו חוב היסטורי מלפני עשור כלפי עובדי חברת מטרודן שכבר ניסו להתאגד. את החוב הזה אנחנו חייבים לפרוע בכדי להבטיח להם אחת ולתמיד תנאי העסקה הולמים וראויים". "הפעם הקדמנו תרופה למכה", הוסיף בביוף. "אנחנו מכירים את המנכ"ל ואת דרך התנהלותו וכבר עדים לכך שהוא יעשה הכל כדי להתחמק ולשבור את המאבק ואת רצונם של העובדים להתאגד. לכן, מראש פתחנו במלוא העוצמה ואנו מבהירים כי אם לא תוכר ההתאגדות וההנהלה לא תשב עמנו למו"מ – נשבית את תנועת האוטובוסים בבאר שבע".

יצוין שלאחר ההפרטה נקטה חברת מטרודן בצעדים קשים, שכללו קיצוץ בשכר הנהגים והרעת תנאיהם. עובדה זו פגעה בתנאי העבודה של הנהגים. בין היתר הוטלו על הנהגים קנסות על "עבירות משמעת", שכרם היה קרוב לשכר המינימום והמשמרות ארכו כ-12 שעות. עקב כך החליטו העובדים להתארגן שוב (הוועד הקודם פוזר עם ההפרטה) ודרשו לחתום עמם על הסכם קיבוצי חדש. ההנהלה לא הסכימה להכיר בוועד ובנובמבר 2004 פרצה שביתה שנמשכה 150 יום, אחד השביתות הארוכות בתולדות מדינת ישראל. בעקבות התערבות של הממשלה, שהתייצבה לצידם של בעלי החברה, ופנתה לבג"ץ על מנת לשבור את השביתה. במארס 2005 החליט בג"ץ לאפשר לחברת האוטובוסים "נתיב אקספרס" וכך נהגיה הלא מאורגנים שברו את השביתה הממושכת.

בעקבות השביתה הממושכת ושבירת המחזאי יהושע סובול כתב את "גיבור עממי", שעלה בתיאטרון הקאמרי במארס 2006. מחזהו של סובול עסק בפן האנושי של תהליך ההפרטה, והושפע ישירות ממאבקם הממושך של נהגי מטרודן. במחזה של סובול, חברת אוטובוסים מנסה להתנער מעובדיה הקבועים, תוך ניסיון לגייס כוח אדם בחצי עלות ובחוזים אישיים. בתוך כך מתפתחות דרמות משפחתיות של הנפשות הפועלות. הרקע למחזה הוא הכלכלה הקפיטליסטית הניאו-ליברלית, המקדשת את רעיון ההפרטה. את המחזה ביים עודד קוטלר, והשתתפו בו שמואל וילוז'ני, אורי גבריאל, תחיה דנון, חירות אשכנזי, יונתן צ'רצ'י, יואב לוי ומוריס כהן.