ערוץ 10: ישראל קיימה מגעים לחידוש היחסים עם קובה; קסטרו יפרוש באפריל

ישראל קיימה בשנים האחרונות שיחות חשאיות עם קובה ובחנה אפשרות לכינון יחסים דיפלומטיים עמה, כך דווח אמש (שני) בחדשות עשר. על פי הדיווח, מספר חודשים לאחר שארה"ב חידשה את יחסיה עם האי הסוציאליסטי, החליטה ישראל לבחון גם את האפשרות ופנתה לקנדה בבקשה לתווך בין הצדדים.

2017-12-26_215845

הנשיא ראול קסטרו בוועידת המפלגה הקומוניסטית הקובנית האחרונה (צילום: גראנמה)

 

לאחר מספר חודשים של חילופי מסרים הגיעה הזמנה מהוואנה והשגריר מודי אפרים נשלח לשם בצורה חשאית באמצע שנת 2016 וקיים שיחות עם בכירים קובנים. לפי הדיווח ישראל ביקשה שקובה "תפסיק להוביל יוזמות אנטי ישראליות" באו"ם וקובה מצידה דרשה שישראל תפסיק לתמוך באמברגו האמריקני.

עוד דווח כי ישראל הציעה לקובה לקדם נושא החשוב לשתי המדינות – תיירות. פקידים ישראלים סיפרו שהשיחות היו חיוביות אלא שלאחר בחירת טראמפ ושינוי היחסים בין ארצות הברית לקובה – המהלך הוקפא על ידי משרד החוץ. במשדר השתתף ד"ר אפרים דוידי מאוניברסיטת תל-אביב אשר האשים את ממשלת נתניהו "בגלל שהיא מתייצבת יחד עם הגורמים הימניים של המפלגה הרפובליקנית השלטת בארה"ב". לדבריו ברור מדוע ישראל תומכת מדי שנה בהמשך האמברגו על קובה. "אבל לא ברור מדוע האינטרסים של ארה"ב חשובים יותר לממשלת ישראל מהאינטרס של העם בישראל. והאינטרס של העם בישראל הוא לחדש את הקשרים עם קובה", הדגיש. יצוין שהשבוע נמסר בעיתונות הקובנית כי הנשיא ראול קסטרו עומד לעזוב את תקפידו במהלך אפריל 2018.