ערב ה-1 במאי: המפלגה הקומוניסטית פרסמה תכנית יציאה חברתית ממשבר הקורונה

ערב ה-1 במאי, ביום חמישי האחרון, פרסמה המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) תכנית יציאה חברתית ממשבר הקורונה בעברית ובערבית. השבועון "זו הדרך" פרסם מוסף מיוחד לגיליון ה-1 במאי עם התכנית העוסקת במערכת הבריאות, אבטלה ועבודה, מדיניות הרווחה והחברה הערבית.

במבוא לתכנית נאמר כי "משבר הקורונה פגש את החברה בישראל לא מוכנה, וזאת בשל מדיניות שיטתית שהחלישה עד מאוד את השירותים החברתיים. עשרות שנים של מדיניות ניאוליברלית הביאה לקריסת מערכת הבריאות, הפקרת האוכלוסיות המוחלשות, אפליה שיטתית והדרת האזרחים הערביםהפלסטינים והזנחתם, השקעה מאסיבית בהתנחלויות ובצבא על חשבון רווחה – כל אלה יצרו כר פורה להתפרצות המגיפה, להתפשטותה ולסבל רב של קבוצות רבות באוכלוסייה שמשלמות כיום את מחיר המדיניות הכושלת של הממשלה.

המשבר הנוכחי הוכיח לאנושות שדרוש שינוי כיוון רדיקלי, וכי אין מנוס ממדיניות המבוססת על סולידריות, צדק חברתי והרחבת השירותים החברתיים. רק העמקת שיתוף הפעולה בין בני אדם בכל מקום להתמודדות עם אתגרי הכלכלה, הסביבה והבריאות המשותפים לכולם ודאגה לזכויות העניים, המוחלשים, העובדים והמדוכאים באשר הם – תוכל להתמודד עם המשבר הנוכחי ועם כל משבר עתידי. המעמדות המנוצלים סבלו מהקפיטליזם והם זקוקים למשטר המבוסס על ערכי שלום, דמוקרטיה מהותית וסוציאליזם".

לדברי מק"י המשבר אותו אנו חווים ממחיש את הכשלים במדיניות הכלכלית הקיימת, הפוגעת בשכבות המוחלשות, בחברה ובשירותים החברתיים בכלל, ובמערכת הבריאות בפרט. עשרות שנים של הפרטה התגלו כטעות חמורה, כפשע חברתי וככישלון מוחלט. בתוכנית זו אנו דורשים לצעוד בדרך ההפוכה: לאחר עשורים של קיצוצים והתנערות מאחריות הגיעה העת לחלוקה מחדש ובאופן צודק, וכך לחזק את אמון הציבור במערכת הציבורית. השיטה בה האלפיון העליון שולט במשאבים החומריים ועל בסיס זאת בחברה כולה הוכחה כמרושעת וכושלת.

לפיכך, מק"י דורשת לקדם תכנית שלום אמתית המבוססת על כבוד העמים וזכותם להגדרה עצמית, ובמיוחד להשכין שלום צודק עם העם הערבי הפלסטיני המבוסס על זכותו למדינה עצמאית בגבולות 4 ביוני 1967 ומימוש ההחלטות הבינלאומיות המבטיחות את זכויותיו. יש להתנער ממדיניות החימוש ולהפסיק כל השקעה ברכישה, קניה או פיתוח של כלי הרג ולהשקיע במקום זאת במערכת הבריאות, ברווחה, חינוך, דיור ופיתוח למען רווחת האדם החומרית והרוחנית ושמירת כבוד האדם והאזרח. בעוד ההגמוניה השלטת פוגעת במרחב הדמוקרטי, בזכויות אדם בכלל ובזכויות של המיעוט הפלסטיני בישראל בפרט, אנו קוראים לדמוקרטיה אמתית המבוססת על עיקרון השוויון המלא בין האזרחים.

עוד נאמר בתכנית ש"במסווה של דאגה לציבור ולבריאותו השתמשה הממשלה בתקנות חירום אוטוריטריות ונעזרה בשירותי השב"כ, המוסד וזרועות הביטחון, כביכול למען מאבק במגיפה ובהתפשטותה. מדינה דמוקרטית לא צריכה להיעזר בחקיקה מנדטורית ובזרועות המודיעין שלה בכדי להתמודד עם משבר בריאותי. התנהלות זו רק חשפה את עומק המיליטריזם בישראל ואת עומק המעורבות של השב"כ וזרועות הביטחון בחיים האזרחיים בכלל ובדיכוי המיעוט הערבי בפרט. מציאות זו חייבת להסתיים, ומיד".

"יש להדגיש: בעוד צעדים של ריחוק פיזי הם הכרח בריאותי, המדיניות הכלכלית היא בחירה פוליטית. במדינות מפותחות רבות הממשלות דרשו מהאוכלוסייה להישאר בבית, אך התאמצו יותר להבטיח שתושביהם לא ייפגעו כתוצאה מהבידוד שנכפה עליהם מצד המדינה. לעומת הנגיף שאינו מבדיל בין אדם לאדם, מדינת ישראל ממשיכה להתעלם מהפריפריה החברתית, ובראשה האזרחים הערבים, החרדים, העובדים העניים, משפחות חדהוריות, הפליטים ומהגרי העבודה, ועוד. לאחר עשורים בהם פורקו רשתות הביטחון החברתיות, מדיניות צודקת מחייבת נקיטת צעדים מידיים לסיוע לקבוצות אלה בזמן המשבר, וגיבוש תכניות כוללות לתמיכה בהמשך. תכנית החירום שהמדינה מגבשת ומבצעת בימים אלה מתבררת כתכנית הנגועה באפליה ברורה נגד האוכלוסייה הערבית והשכבות המוחלשות בישראל. כך למשל, הרשויות המקומיות הערביות יקבלו רק 1.7% מהתקציב המיועד לרשויות מקומיות כפיצוי עבור ארנונה לעסקים". "המשבר הנוכחי מוכיח בצורה הברורה ביותר שבפני האנושות קיימות שתי דרכים: סוציאליזם או ברבריזם, הומניזם או קפיטליזם", הדגישה מק"י.

לעיון בתכנית המלאה שפורסמה בגיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/04/G18_2020.pdf