ערב הבחירות השר דרעי דורש להגדיל את תקציבי המועצות הדתיות על חשבון החינוך והרווחה

יותר מ-75 ראשי רשויות, שמהווים את הרוב של הרשויות במסגרתן פועלות מועצות דתיות, פנו במכתב חריף לשר הפנים אריה דרעי מש"ס ואמרו כי לא יעבירו תוספת תקציבית למועצות הדתיות. המכתב נשלח בעקבות פניית שר הדתות לראשי הרשויות בתחילת החודש בדרישה לממן את ההעלאה בתקציבי המועצות הדתיות בכ-60 מיליון שקל, לאחר שאישרו הרשויות המקומיות את תקציביהן לשנת 2019 ועקב כך הרשויות יכנסו "לגירעון ודאי בעקבות הגזרה".

2019-01-17_195757

ראשי הרשויות מחו בנוסף, על יחסי המימון החריגים לפיו הן נושאות בשיעור של 60% והמדינה נושאת רק ב-40% מתקצוב המועצות הדתיות והצביעו כי אין ולו שירות ממלכתי אחד, לא בחינוך ולא ברווחה, בהם רובו המוחלט של המימון נשען על הרשויות.

עוד הצביעו במכתבם, כי בעשור האחרון גדלו תקציבי המועצות הדתיות ביותר מ-30% (מבלי לחשב את הגידול שתוכנן לשנת 2019 בשיעור של 20%), שיעור גבוה בהרבה מגידול במנגנון ההצמדה האוטומטי של הארנונה, אשר עלה במצטבר בשנים האמורות בכ-19% בלבד. "אם כךעל הרשויות המקומיות יהיה להפנות משאבים ותקציבים משירותי חינוך רווחה, תרבות ביטחון ועוד כדי לממן את התוספת התקציבית למועצות הדתיות ולאיסיימו את שנת התקציב בגירעון", כך ראשי הרשויות המקומיות.

"הרשויות המקומיות אינן הכיס העמוק של הממשלה, שבכל הזדמנות בוחרת להטיל גזרות על חשבון תקציבים שכבר הוקצו למתן שירותים חיוניים כמו חינוך, רווחה וביטחון", אמר היום חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות. "לא ייתכן שהממשלה מחליטה להמציא תקציבים מהיום למחר, בלי הסכמות ומבלי שהיא מממנת את החלק הארי של תקציב המועצות הדתיות".

יצוין כי 15 ראשי הערים העצמאיות ושאינן מתוקצבות על ידי המדינה, המאוגדים תחת "פורום ה-15" התכנסו בסוף השבוע האחרון למפגש הראשון לאחר הבחירות המוניציפליות – והכריזו מלחמה בתוספת התקציבית לצרכי דת.

בהודעת הפורום נכתב כי לאחר שערכו חברי הפורום היכרות עם ששת ראשי הערים החדשים, נערכה סקירה על פעילות הפורום, וכן סוכמו היעדים של הפורום לשנה הקרובה.

בין היתר, החליטו חברי הפורום לקדם חוק עיריות חדש ומודרני שיבטל את פקודת העיריות מתקופת המנדט הבריטי, וכן חוק להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות בדומה למקובל בעולם לניהול מושכל של מערכת התחבורה הציבורית. עוד החליטו ראשי הערים החברים בפורום ה-15, כי הם מצטרפים למאבק עליו הכריז לאחרונה השלטון המקומי נגד התוספת התקציבית למועצות הדתיות של כ-20% בשנת 2019, אותה הגדירו מוגזמת, וכי חברי הפורום יעניקו גיבוי מלא למאבק.

בהחלטתם הדגישו ראשי הערים כי "לא יתכן שהממשלה תטיל על העיריות חובה להגדיל באבחת חרב את תקציב המועצות הדתיות ב-20 אחוזים ביחס לשנת 2018, והכל על חשבון הארנונה של תושבי הערים, שעה שתקציבי התשתיות, החינוך, הרווחה והתרבות העירוניים אינם זוכים לגידול משמעותי, וחלקם אף מקוצץ". עוד נמסר מטעמם, כי "בכוונת פורום ה-15 להצטרף למאבק באופן מיידי, ולנקוט בכל צעדי המחאה עליהם יוחלט בימים הקרובים".