ערב בגדה השמאלית על פליטים: הרצאה מאת פרופ' קינן והקרנת הסרט 'התנגשות'

ערב בגדה השמאלית בנושא פליטים יתקיים מחר (מוצ"ש) הכולל הרצאה מאת פרופ' תומאס קינן והקרנת הסרט "התנגשות". תחת הכותרת "איך ליצור פליט" ירצה בשעה 17:00 פרופ' תומאס קינן, המלמד זכויות אדם, מדיה וספרות בברד קולג', ניו יורק. ספרו האחרון יחד עם איל ויצמן "הגולגולת של מנגלה" (2012) התפרסם בעברית בהוצאת רסלינג.

לדברי קינן מצב הפליטות אינו רק מעמד או חוויה, אלא הוא אף תביעה וקונסטרוקציה. פליטים נוצרים לא רק בגלל התנאים המחייבים אותם לנוס, אלא גם על ידי תגובת האחרים למנוסה זו. תביעות למעמד של פליטות דורשות הצגת ראיות ושקילתן על ידי קהל; דרישה זו לנרטיב או לחשיפה עצמית יכול להיראות מצד אחד כחקירה או מצד שני כהזדמנות לדבר בעד עצמך. ההרצאה ששואלת את כותרתה מסרטו של פיל קולינס תדון במספר רעיונות שהעלתה חנה ארנדט. מנחה: ד"ר רותי גינזבורג, המלמדת באוניברסיטת תל אביב ובבצלאל.

2018-04-20_171724

מתוך הסרט

בשעה 19:00 יוקרן הסרט "התנגשות", מאת הבמאי הגרמני פיליפ שפנר. הסרט הופק לפני שנתיים, 93 דקות, אנגלית, ערבית, צרפתית, רוסית, תרגום לאנגלית. הסרט מספר את סיפורה של סירת גומי מלאה באנשים, אחד מהם מנופף בידו. המצלמה מסתובבת לאט ימינה ומגלה תיירים על סיפון ספינת תענוגות מסתכלים אל הים. המצלמה מסתובבת חזרה, חולפת על פני סירת הגומי ומגלה את הצד השני של הספינה.

שבירת קרני השמש שוטפת אותה בצבע וקרן אור ורטיקלית מפרידה בין הספינה לבין סירת הגומי שאליה חוזרת עכשיו המצלמה. התמונה מטשטשת לרגעים, השתקפויות רפאים מופיעות על פני המים. תוך כדי נשמעים הדברים הבאים: צוות החילוץ מבקש דרך הקשר להמתין עד בוא ההליקופטר. אישה מדברת בטלפון מצרפת עם בעלה באלג'יריה. הנוסע האירי שמחזיק את המצלמה, העובדים על הספינה, יורדי ים אוקראינים ורוסים מדברים על מפגש עם סירת פליטים. הדימויים משתלטים על המציאות, בעזרת סאונד מרוכז וניתוקו מהתמונה נוצר מרחב של חישה שמאפשר לצופה לחוות את עמדתו שלו וזאת מבלי להסיר מבט מהדבר עצמו. הערב יתקיים במסגרת מועדון קולנוע בגדה השמאלית, אחד העם 70, תל אביב.

האירוע הפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/1611067279011026/