עקב חילוקי דעות: הממשלה ביקשה לדחות את הדיון בבג"ץ על איסור שביתות

המדינה הגישה ביום חמישי לבג"ץ בקשה דחופה לדחיית דיון שנקבע ליום שני הקרוב בנושא זכות השביתה של עובדי חברת החשמל. בעתירה שהוגשה בקיץ האחרון עלידי המדינה ויצרני החשמל הפרטייםבעקבות בקשת לשכת ראש הממשלהבוטל הדיון בבג"ץ ביום שני. "בשל עניינים מדיניים דחופים ונוכח יציאתו לארה"ב, לא עלה בידו של ראש הממשלה להשלים את הבחינה הדרושה לשם השלמת גיבוש עמדתנו", נכתב בבקשה. במסמך לא פורט אילו עניינים דחופים יש על סדר היום של ראש הממשלה בנימין נתניהו אך ניתן לשער כי מדובר בין היתר בחקירות המתנהלות בימים אלה בעקבות מעורבותו במעשי שחיתות.

2018-03-10_174432

על פי "גלובס" סיבה נוספת לדחייה: חוסר הסכמה מוחלט בין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בנוגע להמשך העתירה. הפגישה שנערכה בין השניים לפני שבוע הסתיימה ללא תוצאות, כאשר ראש הממשלה מעוניין להמשיך בדיונים בבג"ץ כדי להשיג פסק דין תקדימי שיגביל את זכות השביתה של ארגוני עובדים. לעומת זאת, עמדת כחלון היא כי לראש הממשלה אין סמכות להתערב בנושא, מכיוון שמדובר בנושא כלכלי שבסמכות שר האוצר. כחלון מזהיר כי המשך הדיון בעתירה עלול להוביל לפיצוץ מול ההסתדרות, שיביא לא רק לטרפוד ההסכם להפרטת חברת החשמל המתגבש בחודשים האחרונים, אלא גם ייצור בור של 2 מיליארד שקל בתקציב המדינה 2019.

יצוין שהממשלה עתרה לראשונה ביוני אשתקד לבג"ץ נגד עיצומי העובדים בחברת החשמל בטענה שמדובר "בעיצומים פוליטיים, ולכן אסורים, שנועדו לשבש את התחרות במשק החשמל". פרק מיוחד בעתירה מתייחס להגבלות הנדרשות על זכות השביתה של עובדי מונופול. המדינה נדרשת כאן לחוקי ההגבלים העסקיים המחייבים את שמירת התחרות החופשית. לטענתה, "יצרני החשמל פועלים במקטע האספקה והייצור והאספקה לצד חברת החשמל. יצרן פרטי מתחרה בחברת החשמל במקטע אספקת החשמל על מכירת הספק החשמל שלו לצרכני קצה ובמקטע הייצור על ייצור החשמל למערכת". תיאור זה מתעלם בהגנות שהעניקה המדינה ליצרנים הפרטיים לא מתחרים זה בזה, אלא נוגסים אך ורק בחברת החשמל עצמה. זאת, במסגרת הפרטת החשמל בישראל כפי שממשלת הימין רוצה לקדם.