עקב הקיצוץ הרוחבי של ממשלת הימין בתי חולים בנצרת ובירושלים בסכנת קריסה

דיון סוער, אתמול (שני) בוועדת הכספים על מצבם של בתי החולים של הכנסייה בנצרת ושערי צדק בירושלים והקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, אשר יביא לביטול הסיוע הכלכלי לבתי החולים בכלל ולפגיעה בתוכנית להורדת העומסים בחדרי המיון בפריפריה ובתוכניות נוספות בנצרת ובירושלים בפרט. יצוין שהמהלך הדיון הודו נציגי משרדי הממשלה כי "ישנה בעיה בתקציב" ושכמיליארד שקל שהיו אמורים להגיע לבתי החולים קוצצו על ידי האוצר.

2018-12-04_201107

סמנכ"ל בית החולים האנגלי בנצרת, רו"ח וסים דיביני, מסר בדיון: "הסיפור שלנו ושל שני בתי החולים האחרים בעיר זה שאנחנו לא באים לקבץ נדבות או לבקש טובות. אנחנו באים לספר סיפור הצלחה של בתי חולים בלי תמיכה משמעותית של המדינה כבר 70 שנה, על בית חולים שלפי בדיקת משרד הבריאות הוא היעיל במדינה. אנחנו מחזיקים מעמד בזכות העובדים שלנו, שיש להם חזון חברתי, שבאו לשרת את החברה שלהם. הם מקבלים שכר מופחת לעומת כל בתי החולים בארץ, למען המטרה הקדושה. אבל מפה לכך שהמדינה לא עושה כלום עם העוול הזה, יש לכם חובה מוסרית לעשות משהו, לא השוואה של שכר אך לפחות תנאים בסיסים לאוכלוסייה שבפריפריה של המדינה".

"היו הסכמות עם המדינה לעמידה בתנאים, הייתה התחייבות של המדינה מנגד להעמיד תקציב וזה לא קרה. ביום שישי הקרוב אנשים אצלנו לא יקבלו שכר, יש לזה המון משמעויות. המדינה תצטרך לבוא ולהקים תשתית בריאות מאפס שתעלה לה מיליארדים. אל תמרחו אותנו שוב, או שתעבירו את הכספים או שתגידו שאתם רוצים בתי חולים ישראלים, נמאס לנו לשמוע דיבורים לחוד ומעשים לחוד" הוסיף דיביני.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הזהירה ש"לא ברור מתי האוצר יקצה את הכסף הדרוש לבתי החולים, והחשש הוא שזה לא יקרה בקרוב. לא הגיוני שנותנים למערכת קורסת לקרוס טוטאלית. האוצר מתחמק, ככה זה נשמע". ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיף "היינו בסרט הזה, לפני שנתיים דובר על הקריטריונים, ונאמר על כך שמגיע לבתי החולים 30 מיליון. אחרי שנתיים פחות או יותר אנחנו חוזרים לאותה נקודה. למה הם צריכים לשרוד? למה האזרחים בנצרת ובירושלים צריכים לקבל שירותי בריאות סוג ב'?".

לדברי מנהל בית החולים שעיר צדק, פרופ' יונתן הלוי: "אנחנו בית החולים המרכזי בירושלים, בבדיקה שהאוצר דיבר עליה הגיעו למסקנה שב-4 השנים האחרונות נגרעו משערי צדק 270 מיליון שקל, עקב החלטות רגולטוריות. מדברים על יעילות שערי צדק, אך יש גבול לכל דבר. ישבנו פה ב-2016 ודיברנו על כך שחצי מהמערכת מקבלת 200 מיליון והיתר מקבלים 2 מיליארד. בקיצוץ הרוחבי אנחנו בני ערובה בהתגוששות בין האוצר לבריאות".