עסקת ההונאה: חמרמורת קשה אחזה בממסד בשבוע לאחר הצגת הדיל של טראמפ

חמרמורת (בלעז, "הנגאובר") קשה אחזה בממסד הציוני שבוע לאחר הצגת "עסקת המאה" שרקח בוושינגטון הצמד-לא-חמד דונלד  טראמפ ובנימין נתניהו. לא חלפה שעה מתום הטקס בבית הלבן – בהשתתפות תורמיו היהודים העשירים של טראמפ, ראשי הממסד הציוני המקומי ונציגי הכנסיות האוונגליסטיות – ורה"מ נתניהו אץ-רץ למצלמות כדי להודיע על הסיפוחים שבדרך. הדרך אמורה הייתה להיות קצרה במיוחד: נתניהו הכריז מיד על כינוס הממשלה (2.2) כדי להודיע על  הצעדים. ישיבה אמנם לא נערכה, אך נמסר כי במהלך השבוע היא תכונס. השבוע חלף – וישיבה אין.

פקודו הנוסף של טראמפ, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ, אף הוא מיהר לתקשורת ובפיו בשורה – הוא-הוא הכתובת למימוש עסקת ההונאה, ולכן כחול-לבן תיזום ישיבה מיוחדת של הכנסת כדי להחליט על אימוצה ה-מ-י-י-ד-י. הכנסת אמנם כונסה (אתמול), אך לדיון בוועדה בבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ. נראה כי נתניהו וגנץ גזרו על עצמם תענית שתיקה בכל הנוגע לקנוניה האימפריאליסטית האמריקאית.

מתברר שניתן להוליך הונאה, כולל הונאה עצמית בדבר "תמיכה בינלאומית ואזורית בתוכנית", מרחק קצר בלבד. קצר אף יותר מהמרחק בין משרד ראש הממשלה למשכן הכנסת בירושלים. מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס כבר בשבוע הבא כדי לגנות את התוכנית, ורק וטו אמריקאי ימנע קבלת החלטה בגנות הקנוניה. הליגה הערבית, על כל מרכיביה, כבר  הצטרפה למוקיעי התוכנית. מדינות אירופה מתחו ביקורת על העסקה, וכך גם האיחוד האירופי, רוסיה, סין וקובה.

ההפגנות שנערכו בסוף השבוע האחרון בתל-אביב, במשולש ובגליל הן רק תחילתה של המחאה המקומית נגד התוכנית (ר' דיווח בגיליון השבוע של "זו הדרך"). גם בגדה המערבית הכבושה התקיימו הפגנות גדולות נגד התוכנית, בהן נפצעו עשרות פלסטינים מירי כוחות צה"ל – אך דבר לא פורסם על כך בעיתונות הישראלית.

בממשלת נתניהו עצמה הודיעו כמה שרים מהליכוד וממפלגות המתנחלים שלא יתמכו בתוכנית, משום שמופיע בה צמד המילים "מדינה פלסטינית". אשר לאיום בחיתוך המשולש, דיווח ערוץ 12 כי בכירים בלשכת ראש הממשלה אמרו: "גם אם תקום מדינה פלסטינית בעקבות התוכנית של טראמפ, מרכיב חילופי השטחים והאוכלוסייה עם תושבי המשולש  לא יקרה".

לפי ידיעות בתקשורת, נושא העברת המשולש הוכנס לתוכנית לאחר שהאמריקאים מצאו בסקרים שרעיון כזה פופולרי בישראל. סיבה אפשרית נוספת היא ניסיון של חוגי הממשלה לגייס את תמיכתו בתוכנית של יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. עד כה, ליברמן עצמו כבר הביע תמיכה בתכנית טראמפ.

וישנה סיבה נוספת, חשובה אף יותר, עליה עמד יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "נתניהו פוחד שסעיף הטרנספר יעודד מצביעים ערבים, ולכן הוא התקפל. הוא מוכיח שוב שאין דבר שמפחיד אותו יותר מערבים בקלפי…  בבחירות ב-2 במרס נשלים את המהלך שהתחלנו ונשלח את נתניהו חזרה לקיסריה – אחת ולתמיד".

 

הרשימה עומדת מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"